Ułatwienia dostępu

Diagnoza potrzeb szkoły

Drukuj

Załącznik nr 2 do Uchwały Nr 12/2024
Zarządu Powiatu w Starachowicach
z dnia 31 stycznia 2024 r.

 

Indywidualna Diagnoza Technikum nr 2 im. Eugeniusza Kwiatkowskiego
w Zespole Szkół Zawodowych nr 2 w Starachowicach

opracowana w czerwcu 2023 roku,
uzupełniona na dzień 15 stycznia 2024 r.

 

Adres Szkoły:
ul. 1 Maja 4,
27-200 Starachowice

Opracował zespół:
Technikum nr 2
Grażyna Małecka, Beata Sławińska – Kopyś, Grażyna Kmiotek, Monika Jagieła
Akademia Przedsiębiorczości sp. z o.o.
Joanna Lurzyńska, Marzena Piwowarczyk, Jarosław Ciepliński

 


Kształcenie zawodowe w Polsce odgrywa istotną rolę zarówno dla uczniów, jak i dla gospodarki i jest priorytetowym wyzwaniem w obszarze edukacji. Ma na celu przygotowanie uczniów do konkretnych zawodów i umożliwienie im zdobycia praktycznych umiejętności i wiedzy. Szkoły zawodowe i technika działają w ścisłej współpracy z pracodawcami, aby monitorować potrzeby rynku pracy i dostosowywać programy nauczania do wymagań branżowych. Kształcenie zawodowe odgrywa kluczową rolę we wspieraniu rozwoju gospodarczego poprzez zapewnienie wyszkolonej siły roboczej, która jest niezbędna dla różnych sektorów przemysłu. Poprawia dostępność wykwalifikowanych pracowników dla przedsiębiorstw, a także promuje innowacyjność i rozwój technologiczny. Diagnoza powstała w celu zaplanowania działań ukierunkowanych na rozwój placówki, wzrost efektywności pracy szkoły, zacieśnienie współpracy z lokalnymi pracodawcami, podniesienia jakości i atrakcyjności kształcenia zawodowego. Opracowanie zawiera diagnozę obecnej sytuacji oraz planowane działania, realizacja których wpłynie na rozwój szkoły i lepsze przygotowanie uczniów i absolwentów do wejścia na rynek pracy. Diagnozę przygotowano na podstawie analizy dotychczasowych działań szkoły oraz badań ankietowych uczniów i nauczycieli, które umożliwiły poznanie potrzeb w zakresie organizacji dodatkowych szkoleń i kursów zawodowych, w kontekście znalezienia pracy przez uczniów/absolwentów szkoły oraz poszerzenia kompetencji nauczycieli. Wykorzystano analizę egzaminów zawodowych, wywiady z lokalnymi pracodawcami. Przeanalizowano także potrzeby szkoły w zakresie wyposażenia pracowni zawodowych.
Diagnozę opracował zespół pracowników Technikum nr 2 w Starachowicach oraz Akademii Przedsiębiorczości sp. z o.o. w okresie od 1 czerwca do 30 czerwca 2023 r. oraz zaktualizowana w styczniu 2024 roku (aktualizacja danych statystycznych dotyczących liczby uczniów, oddziałów i zawodów w roku szkolnym 2023/2024) na podstawie analizy wyników badań ankietowych, raportu Selfie, dokumentacji szkolnej, wniosków z nadzoru pedagogicznego,
wyników egzaminów zawodowych, stanu technicznego posiadanego wyposażenia. Wzięto pod uwagę także rekomendacje instytucji z otoczenia społeczno-gospodarczego, tj.:

  1. potrzeb pracodawców z lokalnego rynku pracy w zakresie zawodów i kwalifikacji, a także specyficznych kompetencji uczniów, 
  2. potrzeb uczniów w zakresie ich lepszego przygotowania do dalszych etapów kształcenia i poruszania się na rynku pracy, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych oraz w kontekście potrzeb rynku pracy, 
  3. potrzeb nauczycieli w zakresie doskonalenia kompetencji zawodowych, wynikające z planu rozwoju szkoły,
  4. potrzeb szkoły w zakresie wyposażenia pracowni zawodowych, w których uczniowie przygotowują się do egzaminów zawodowych oraz wprowadzania innowacyjnych modeli kształcenia zawodowego.

 


Zespół Szkół Zawodowych nr 2 w Starachowicach, w skład którego wchodzi Technikum nr 2 im. Eugeniusza Kwiatkowskiego, jest szkołą z bogatymi tradycjami. W czerwcu 2020 świętowała 100 lat swojego istnienia. Ma na swoim koncie wiele sukcesów, osiągnięć w konkursach, zawodach i olimpiadach. Przeprowadzona całościowa ewaluacja zewnętrzna potwierdziła bardzo dobrą pracę szkoły. Placówka jest dobrze postrzegana przez instytucje i przedsiębiorstwa otoczenia społeczno-gospodarczego. Jest odbierana jako bezpieczna i przyjazna uczniom. Jest największą szkołą średnią na terenie powiatu starachowickiego. Dzięki atrakcyjnej ofercie edukacyjnej i przyjaznej atmosferze, szkoła cieszy się wysokim zainteresowaniem młodzieży. Widoczne są tradycje rodzinne w zakresie wyboru szkoły. Nauka w technikum pozwala nie tylko dobrze przygotować młodzież do wykonywania konkretnego zawodu i przystąpienia do egzaminów zewnętrznych, ale także zadbać o jej wszechstronny rozwój i wdrożyć do uczenia się przez całe życie. Dzięki sukcesom szkoły w olimpiadach, dobrym wynikom matury z przedmiotów obowiązkowych, wynikom matury z przedmiotów dodatkowych oraz wynikom egzaminu zawodowego szkoła znalazła się w gronie najlepszych szkół w Ogólnopolskim Rankingu Techników Perspektyw w roku 2022, 2023 i 2024. 

Obecnie oferta kształcenia w Technikum obejmuje 11 zawodów: technik automatyk, technik budownictwa, technik elektryk, technik informatyk, technik logistyk, technik mechanik, technik mechatronik, technik reklamy, technik pojazdów samochodowych, technik spedytor, technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej. Szkoła proponuje także kształcenie w pięciu innych zawodach: technik grafiki i poligrafii cyfrowej, technik elektronik, technik ochrony środowiska, technik inżynierii sanitarnej, technik robót wykończeniowych w budownictwie. Dotychczas nie udało się utworzyć klas w tych zawodach.
Corocznie szkoła proponuje bogatą ofertę edukacyjną, zgodną oczekiwaniami uczniów i z potrzebami rynku pracy. Oferta edukacyjna wzbogacana jest o dodatkowe szkolenia, kursy i praktyki u pracodawców, finansowane z funduszy europejskich. Od roku szkolnego 2022/2023 oferta szkoły poszerzyła się o Kwalifikacyjny Kurs Zawodowy w zawodzie technik spedytor, a w roku szkolnym 2023/2024 rozpoczęto nauczanie dwujęzyczne. Od 1 września 2023 r. 26 uczniów w zawodzie technik informatyk kształci się w oddziale dwujęzycznym.
Cztery zawody objęte są patronatem przez lokalne przedsiębiorstwa:

W szkole realizowane były innowacje pedagogiczne: wydłużenie czasu trwania praktyk zawodowych w zawodzie technik mechatronik, Akademia CISCO dla kształcenia w zawodzie technik informatyk, zastosowanie dronów w reklamie w zawodzie technik reklamy, spawanie światłowodów w zawodzie technik informatyk.
Szkoła kształci w 11 zawodach, w większości to branże wymagające ciągłego doposażania i wymiany sprzętu ze względu na ciągłe zmiany technologii np. automatyka, mechatronika,informatyka. Także podstawa programowa narzuca konieczność wyposażenia pracowni w nowoczesny sprzęt i oprogramowanie, zgodnie z wykazem wyposażenia pracowni zawodowych.
Szkoła bardzo aktywnie pozyskuje środki budżetowe i pozabudżetowe na wykonywanie remontów i bieżące doposażanie bazy dydaktycznej. Szkoła posiada bardzo dobrze wyposażoną bazę techno-dydaktyczną w prowadzonych kierunkach kształcenia, zarówno do przedmiotów ogólnych jak i zawodowych.
Nowoczesna baza dydaktyczna szkoły to: 5 pracowni komputerowych, pracownia mechatroniczna, pracownia odnawialnych źródeł energii i 15 stanowiskami komputerowymi, pracownia elektryczna, multimedialna pracownia językowa (15 stanowisk), 2 mobilne pracownie z 30 laptopami. W szkolnej sieci pracuje 400 komputerów zarządzanych serwerami, które umieszczone są odrębnym klimatyzowanym pomieszczeniu (serwerownia). Pięć pracowni przedmiotowych wyposażone jest w tablice interaktywne i ekrany dotykowe. Duża część sal lekcyjnych wyposażona jest w rzutniki multimedialne, których wykorzystanie wspomaga i uatrakcyjnia proces dydaktyczny. W nauczaniu przedmiotów zawodowych korzysta się z profesjonalnego oprogramowania: Auto Cad, Adobe ® Dreamweaver ®, Adobe
Photoshop Elements, CorelDRAW Graphics Suite X3, Solid Edge– program do projektowania CAD, EdgeCAM i SurfCAM – programy do programowania obrabiarek sterowanych numerycznie (CNC), FluidSIM – program do projektowania układów pneumatycznych i hydraulicznych, Easy Soft i GX Developer – programy do programowania sterowników PLC. W szkole wykorzystuje się nowoczesne technologie: system Librus Synergia (dziennik elektroniczny, e-Sekretariat, e-Świadectwa, e-biblio), platformę edukacyjną Moodle (e- learning). Jest uczestnikiem programów: Microsoft Azure Dev Tools for Teaching, Office 365, Innowacyjna Szkoła Google. Szkoła przystąpiła do projektu Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej – szybki Internet. Szkoła objęta jest w całości zasięgiem bezprzewodowej sieci Wi- Fi. Zespół Szkół Zawodowych nr 2 posiada certyfikat „Szkoły z Klasą 2.0”, „Szkoły Odkrywców Talentów”, „Szkoły Równego Traktowania”. Prowadzona jest szkolna strona internetowa, profil na portalu społecznościowym Facebook, kanał YouTube, które są wizytówką szkoły w sieci Internet.
Kształcenie praktyczne odbywa się w szkole zgodnie z podstawą programową. Uczniowie klas trzecich i czwartych odbywają obowiązkowe 4-tygodniowe praktyki zawodowe w firmach patronackich i u innych lokalnych przedsiębiorców oraz Centrum Kształcenia Zawodowego w Starachowicach. Uczniowie uczestniczą także w dodatkowych stażach i praktykach w firmach zagranicznych, realizowanych w ramach programu Erasmus+. Szkoła oferuje uczniom podnoszenie kompetencji kluczowych poprzez realizowane projekty edukacyjne, praktyki i staże finansowane z funduszy Unii Europejskiej. W 2022 otrzymała 5-letnią akredytację Narodowej Agencji Programu Erasmus+ w sektorze Kształcenie i Szkolenia Zawodowe, Akcja 1 Mobilność uczniów i kadry na lata 2021-2027 gwarantująca dofinansowanie projektów praktyk zagranicznych w w/w okresie.
Szkoła prowadzi kształcenie w sposób nowoczesny i innowacyjny, kadra pedagogiczna w codziennej pracy wykorzystuje nowoczesne technologie informacyjne i komunikacyjne. Uczniowie systematycznie biorą udział w projektach edukacyjnych, wizytach studyjnych, targach zawodoznawczych. Wizja rozwoju szkoły oparta jest na łączeniu kształcenia zawodowego i ogólnego oraz doskonaleniu kompetencji kluczowych uczniów w celu przygotowania wykwalifikowanej kadry specjalistów dla lokalnego i regionalnego rynku pracy. Absolwenci szkoły rozwijają swoje zainteresowania, zdobywają nowe kwalifikacje i wiedzę na uczelniach wyższych. Absolwenci szkoły cieszą się uznaniem pracodawców.
Podejmowane działania edukacyjne weryfikowane są poprzez egzaminy potwierdzające kwalifikacje w zawodzie. Wyniki z egzaminów w poszczególnych zawodach są zróżnicowane. 

Tabela 1. Liczba uczniów w roku szkolnym 2022/2023
technikum 5-letnie po szkole podstawowej

tabela_1.png

Zestawienie liczby uczniów za rok 2022/2023 nie obejmuje uczniów technikum po gimnazjum (uczniowie zakończyli naukę 28 kwietnia 2023 r., nie uczestniczyli w przeprowadzeniu diagnozy). Edukacja dla uczniów po gimnazjum została zakończona.

 

 

Tabela 2. Ogólna liczba uczniów w roku szkolnym 2023/2024 technikum 5-letnie po szkole podstawowej - stan na dzień 15.01.2024r.

tabela_2.png

 
1.1 Kadra pedagogiczna

Kadrę szkoły stanowią nauczyciele przedmiotów ogólnokształcących, nauczyciele przedmiotów zawodowych, nauczyciele bibliotekarze, pedagog szkolny, psycholog szkolny oraz administrator szkolnej sieci komputerowej, pracownicy administracji i obsługi. Wszyscy nauczyciele posiadają wykształcenie wyższe magisterskie, siedmiu nauczycieli posiada tytuł inżyniera w danej specjalności. Nauczyciele chętnie biorą udział w różnorodnych formach doskonalenia zawodowego i w miarę możliwości finansowych doskonalą swoje umiejętności zawodowe. Nauczyciele przedmiotów zawodowych odbywają obowiązkowe tygodniowe praktyki zawodowe u pracodawców w branżach związanych z nauczanymi zawodami.

 

Tabela 3 Kadra pedagogiczna wg stopni awansu zawodowego w latach 2022-2023

tabela_3.png