Pedagog szkolny

Drukuj

Jeśli masz problemy, porozmawiaj ze swoim wychowawcą, pedagogiem szkolnym. Na pewno zostaniesz wysłuchany.

 

mgr Dorota Dwojak - pedagog szkolny

Poniedziałek :
 7.30 - 11.30
Wtorek :
7.30 - 11.30 
Środa :
8.00 - 12.00 
Czwartek :
11.00 - 15.00 
Piątek :
9.00 - 13.00 

 

mgr Jolanta Lisowska - psychopedagog

Poniedziałek :
 -------------
Wtorek :
10.45 - 12.40 
Środa :
12.15 - 14.00
Czwartek :
7.30 - 11.05 
Piątek :
8.20 - 11.05 
Buźka, Emotikon, Gniew, Zły, Lęk, Emocje

Jak radzić sobie z sytuacją trudną

Nieszczęśliwy, Człowiek, Maska, Smutny

Sytuacje trudne, problemowe czy kryzysy są nieodłącznym elementem naszego życia jak też rozwoju. Są to takie chwile kiedy to co w życiu poukładane i przewidywalne nagle się rozpada, zmienia. Przestaje istnieć pewna integralna całość, w której funkcjonujemy. Sytuacje trudne mogą wywołać nagłe i nieoczekiwane zdarzenia losowe, zmiany związane z kolejnymi etapami naszego życia, przeżycia i konflikty wewnętrzne czy też problemy dnia codziennego. Nagłe zmiany powodują, że możemy być przytłoczeni zaistniałymi zdarzeniami, czuć się zagubieni, bezradni i zdezorientowani na dotychczasowe życiowe cele. Sytuacja trudna związana jest z poczuciem niepewności, zagrożenia, lęku czy strachu z tym co będzie dalej ale i tego co jest teraz. Zostaje zachwiana nasza równowaga wewnętrzna. Przeżywamy też różne emocje które towarzyszą nam każdego dnia, a teraz szczególnie się nasilają i są widoczne. Odczuwamy dyskomfort psychiczny i fizyczny. Niezależnie od źródła i rodzaju sytuacji trudnych są one obecne i zdarzają się w życiu każdego człowieka. Dobrze jest je zrozumieć, aby wypracować sposób naszego działania w chwili zaistniałego kryzysu. Każdy z nas radzi sobie różnie z problemami co związane jest z dotychczasowymi doświadczeniami, umiejętnościami, temperamentem czy cechami osobowości. Co może pomóc w radzeniu sobie i przetrwaniu w sytuacji trudnej /taką jest teraz niewątpliwie pandemia koronawirusa/: - nazwij to co się wydarzyło i to co budzi Twój niepokój, obawę - określ swoje samopoczucie, rozpoznaj i nazwij emocje oraz zaakceptuj je /masz prawo czuć lęk czy stres/ - nie zagłuszaj i nie wypieraj oznak kryzysu /są one naturalną reakcją na sytuację trudną/ - skoncentruj się na chwili obecnej, ustal priorytety i to co w danym momencie jest najważniejsze, określ działania na czas kryzysu - wyznaczaj cele krótkoterminowe, które będziesz realizować, ich osiągnięcie niech będzie Twoim małym sukcesem - podtrzymuj motywację do działań, uświadamiaj sobie po co coś robisz - traktuj siebie z wyrozumiałością /nie musisz być idealny, nie krytykuj się gdy nie udaje ci się coś zrobić/ - stwórz przestrzeń tylko dla siebie tak abyś miał okazję na czas relaksu i odpoczynek, podejmij działania wzmacniające dobry nastrój - dbaj o zdrowie fizyczne, szczególnie teraz kiedy jest bardzo potrzebne, staraj się utrzymać równowagę w każdym obszarze swojego życia - szukaj wsparcia i pomocy /rozmawiaj z innymi, proś o pomoc, wymieniaj informacje, dziel się swoimi wątpliwościami. Wyżej wymienione działania dadzą Ci siłę i pozwolą na łatwiejsze przezwyciężenie zaistniałych trudności, a może umożliwią też odkrycie siebie na nowo. W odniesieniu do rzeczywistości w której teraz się znajdujemy poszukaj mimo wszystko pozytywnych aspektów. Wykorzystaj czas na to, aby się uczyć, sprawdzić się w nowych sposobach nabywania wiedzy, doskonalić umiejętności, rozwijać zainteresowania, kształtować samodyscyplinę i odpowiedzialność. Konieczna izolacja może też być okazją do chwili refleksji, zatrzymania się w pędzie życia, nawiązania głębszych relacji z bliskimi osobami jak też sprawdzenia siebie w radzeniu sobie z sytuacją trudną. W chwili zagubienia należy wyznaczać swój życiowy azymut i pamiętać, że każda sytuacja nawet ta najtrudniejsza też przemija.

„Miarą człowieka nie jest zachowanie w chwilach spokoju, lecz to co czyni, gdy nadchodzi czas próby”

Martin Luther King 

 

Opracowała: Dorota Dwojak - pedagog szkolny

Aktualizacja: 07.12.2020