29.09.2020r. w naszej szkole odbyły się bardzo ciekawe warsztaty. Prowadzili je wyjątkowi goście: pani prof.dr hab.Marta Postuła i pan dr Rafał Cieślik - pracownicy wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. Wizyta pracowników naukowych UW w ZSZnr2 związana jest z realizacją projektu „Uczelnie Szkołom – o finansach z NBP - mów swoim pieniądzom, dokąd mają iść, zamiast się zastanawiać, gdzie się rozeszły”, którego beneficjentem jest wydział Zarządzania UW.
Głównym celem projektu jest zwiększenie świadomości ekonomicznej i wiedzy finansowej w zakresie bezpiecznego inwestowania oraz oszczędzania u uczniów klas 7 i 8 szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych uczestniczących w projekcie, w tym w szczególności:
▪ zwiększenie u uczestników projektu wiedzy na temat zasad świadomego i rozsądnego zarządzania finansami osobistymi, w szczególności posiadanymi oszczędnościami, w życiu codziennym i realizowaniu długoterminowych celów;
▪ zwiększenie u uczestników projektu wiedzy na temat instytucji systemu finansowego i rynku kapitałowego, ze szczególnym uwzględnieniem różnych możliwości oszczędzania i inwestowania środków finansowych oraz ryzykiem wiążącym się z korzystania z każdego z nich;
▪ zwiększenie u uczestników projektu wiedzy na temat innowacyjnych technologii w zakresie obrotu bezgotówkowego, w tym szczególnie w kontekście kosztów i bezpieczeństwa dokonywania transakcji,
▪ wykształcenie umiejętności pozyskiwania rzetelnych informacji dotyczących firm i produktów finansowych ( kredyty, pożyczki, ubezpieczenia, instrumenty finansowe), w szczególności pod kątem świadomości ryzyka finansowego oraz konsekwencji złych decyzji;▪ wykształcenie umiejętności świadomego oszczędzania i inwestowania poprzez udział w grze symulacyjnej.
Zgodnie z założeniami projektu ww. cele są realizowane w ramach zajęć kontaktowych (stacjonarnych oraz zdalnych) oddelegowanych pracowników Wydziału Zarządzania UW z uczniami oraz grę decyzyjną on-line.
W ramach projektu powstało 6 scenariuszy w tematyce:
1) Ocena sytuacji finansowej własnej lub rodziny.
2) Budżetowanie, fundusz awaryjny, spłacenie długu, mądre korzystanie z kart kredytowych.
3) Poszukiwanie bezpieczeństwa na rynkach finansowych - jak sprawdzić wiarygodność instytucji finansowej?
4) Nowoczesne technologie w obrocie bezgotówkowym a bezpieczeństwo dokonywania transakcji.
5) Instrumenty inwestycyjne i akumulacyjne na polskim rynku - horyzont czasowy; jak zgromadzić wystarczającą ilość aktywów na zakup domu, samochodu, rozpoczęcie działalności gospodarczej, opłacenie wydatków na edukację i oszczędzanie na emeryturę
6) Instrumenty inwestycyjne i akumulacyjne na polskim rynku - bezpieczeństwo a stopa zwrotu;
Każdy uczeń biorący udział w zajęciach będzie mógł wziąć udział w konkursie (gra on-line). Ideą proponowanej gry online jest stworzenie symulacji, podejmowania odpowiednich decyzji w czasie, w zakresie inwestowania i oszczędzania, z uwzględnieniem sytuacji rynkowych i zmian życiowych. Każdy uczestnik, po zalogowaniu do gry, w wyznaczonym czasie będzie podejmował określone decyzje dotyczące działań z własnymi (wirtualnymi) pieniędzmi. Przed ich podjęciem, będzie mógł zweryfikować informacje dotyczące przedstawionych propozycji na platformie. Zwycięzcą w grze w ramach każdej ze szkół, będzie osoba, która zmaksymalizuje swoje zyski i podejmie najwięcej odpowiednich decyzji dotyczących inwestowania.
Spośród uczestników, wyłonieni zostaną zwycięzcy, którzy otrzymają nagrody rzeczowe i tytuł „lidera inwestycji”. Dodatkowo, szkoła uczestnicząca w projekcie, otrzyma tytuł „Szkoły przyjaznej finansom osobistym”. Dla zwycięzcy konkursu ( jednego uczestnika gry on-line w ramach każdej ze szkół) przewidziana jest nagroda dydaktyczna
Cieszymy się ,ze nasi uczniowie mogą uczestniczyć w projekcie, który prowadzą wysokiej klasy specjaliści .Na podkreślenie zasługuje fakt, że p. dr Rafał Cieślik jest absolwentem naszego Technikum , co dla naszych uczniów jest równie ważne.
Tematyka projektu wpisuje się w wytyczne polityki oświatowej MEN na ten rok szkolny. Jesteśmy tym bardziej przekonani o tym, ze nasi uczniowie kształcąc się w zawodach tak poszukiwanych na rynku pracy będą mieli w niedalekiej przyszłości dylematy jak pomnażać swoje nadwyżki finansowe!