Na zaproszenie Wiceministra Rozwoju i Technologii nasi uczniowie kształcący się w zawodzie technik budownictwa: Bartosz Dwojak, Kacper Dyk, Dawid Olesiński i Przemysław Dąbrowski wraz z nauczycielką Edytą Lubieniecką gościli w Ministerstwie Rozwoju i Technologii w Warszawie na debacie - Przyszłość szkół budowlanych w Polsce. Honorowy patronat nad spotkaniem objął Prezes Rady Ministrów.
Wiceminister Rozwoju i Technologii pan Piotr Uściński serdecznie powitał wszystkich przybyłych gości, uczniów, nauczycieli: przedmiotów budowlanych ,praktycznej nauki zawodu, nauczycieli akademickich oraz przedstawicieli firm i instytucji.
W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Ministerstwa Edukacji i Nauki, Polskiej Izby Budownictwa, Związku Zawodowego „Budowlani”, Krajowej Rady Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa, Izby Architektów RP, Grupy Kapitałowej Pekabex - Dział Generalnego Wykonawstwa- kierownik projektu , Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego, Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa , Ośrodka Rozwoju Edukacji, Prezesa Polskiej Izby Budownictwa, Prezesa Sieci Badawczej Łukasiewicz.
Celem debaty było pokazanie młodzieży korzyści płynących z kształcenia w branży budowlanej oraz trudności z jakimi się boryka.
Wiceminister Piotr Uściński zabierając głos podkreślił, że zawód budowlańca ma przyszłość , gdyż trudna sytuacja globalna, to koło napędowe dla tej dziedziny gospodarki . Ważną rolę w kształtowaniu rynku pracy mają też szkoły zawodowe.
Następnym prelegentem była pani Dorota Cabańska, Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego , która zwróciła uwagę na to, że wszyscy uczestnicy spotkania muszą angażować się w kształcenie młodzieży, aktywnie uczestniczyć w dostosowaniu współczesnej szkoły do wymogów rynku pracy w Polsce.
Pan Piotr Bartosik dyrektor Departamentu Strategii , Kwalifikacji i Kształcenia Zawodowego w Ministerstwie Edukacji i Nauki w swoim wystąpieniu pt.”Nowe rozwiązania w kształceniu zawodowym na rzecz rozwoju umiejętności dla branży budowlanej” zwrócił uwagę na wiele istotnych kwestii , między innymi na to, że czas odbudować prestiż budownictwa, które nadal cieszy się dużym zainteresowaniem wśród młodzieży, wprowadzać nowe zawody , na które jest zapotrzebowanie na rynku pracy, współpracować z pracodawcami, wprowadzać staż uczniowski – nową formułę kształcenia zawodowego, obowiązkowo prowadzić zajęcia z doradztwa zawodowego , na których nauczyciele powinni diagnozować preferencje zawodowe ucznia oraz prowadzić monitoring karier.
Natomiast prof. Adam Podhorecki z Politechniki Bydgoskiej , Sektorowa Rada ds. Kompetencji w Budownictwie - zwrócił uwagę na kompetencje uczniów. W budownictwie najnowsze technologie, rozwiązywanie problemów technicznych, wiedza ,to bardzo istotne sprawy . Bardzo ważne są także kompetencje społeczne młodych m.in. umiejętność pracy w grupie oraz etyka zawodowa.
Najlepszym podsumowaniem debaty są słowa pana Grzegorza Lorka Posła na Sejm RP , który stwierdził, że ”Nie ma rozwoju Polski bez budownictwa”.
Udział przedstawicieli naszej szkoły w debacie to bardzo dobry pomysł, zwłaszcza, że spotkanie w gronie osób, które mają realny wpływ na rozwój tego kierunku kształcenia w szkołach , daje możliwość czerpania z wiedzy i umiejętności specjalistów w tej dziedzinie. Współcześnie, budowlaniec to człowiek wykształcony , który korzysta z kursów, wiedzy, nowoczesnych technologii. To zawód , który daje dobre wynagrodzenie , satysfakcję i bezpieczeństwo finansowe, a co za tym idzie stabilizację życiową.