W dniu 28 marca 2023 r. w Technikum nr 2 im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Zespole Szkół Zawodowych nr 2 Starachowicach odbyła się otwarta lekcja matematyki, którą poprowadziła mgr Joanna Bigda-Olesińska. Zajęcia, zatytułowane „Odczytywanie własności funkcji z wykresu”, obserwowała pani dyrektor Grażyna Małecka, przedstawiciele Kuratorium Oświaty w Kielcach – Oddział w Starachowicach oraz dyrektorzy szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
Pomysłodawcami projektu są przedstawiciele Świętokrzyskiego Kuratorium Oświaty – pan Sławomir Jama i pan Krzysztof Jabłoński. Celem jest poszukiwanie i wyróżnianie tych nauczycieli, którzy swoją pasją zawodową zarażają nie tylko swoich uczniów, ale też całe środowisko szkolne, a często również lokalne.
Uczniowie klasy 1 TCI nauczyli się odczytywać własności funkcji poprzez przedstawione animacje w prezentacji multimedialnej, a następnie w parach ćwiczyli swoje umiejętności. Podczas wspólnego omawiania mogli liczyć na interesujące naklejkowe nagrody, wymieniane na plusy za aktywność. Uczniowie mogli wcielić się w rolę nauczyciela i sprawdzić kartkówkę kolegi, analizując wykres przedstawiony w programie Geogebra Wykresy. Dzięki funkcjom możemy opisywać otaczający nas świat oraz badać zjawiska jakie w nim zachodzą. Wykresy i ich analiza stanowią nieodłączną część życia codziennego. W szkole na lekcjach geografii analizuje się klimatogramy, na fizyce wykres prędkości od czasu, zaś na podstawach przedsiębiorczości – wykres kursów walut. Uczniowie w grupach analizowali temperaturę na karcie obserwacji pacjenta, odczytywali m. in. po ilu godzinach zaobserwowano działanie leków, w jakich godzinach temperatura malała i wzrastała. Również mogli przyglądnąć się wykresowi stanu konta w danym miesiącu i określić m. in. kiedy pracownik otrzymał wynagrodzenie, ile wydał w danym okresie czasu. Uczniowie pracowali z kartą pracy, na której znajdowały się zadania i kody QR przekierowujące do darmowej aplikacji Geogebra Wykresy, harmonogramu lekcji na platformie Padlet, zadania domowego na stronie Quizizz. Uczestnicy spotkania mogli podzielić się wrażeniami, stopniem opanowania materiału poprzez uzupełnienie ankiety w internetowym formularzu Jotform. Uczniowie chętnie i z zainteresowaniem pracowali z nauczycielem i między sobą. Odważnie zadawali pytania, udzielali odpowiedzi i podawali sytuacje wykorzystania opanowanych umiejętności w życiu codziennym.
„Nie chcę być autorytetem, nie chcę zawładnąć umysłami młodzieży” – mówi pani Joanna Bigda- Olesińska. „Chcę być trenerem, inicjatorem, konsultantem, moderatorem Matematycznej Przygody. W trakcie zajęć uczniowie nie tylko angażują się w czytanie, słuchanie, obserwowanie poczynań nauczyciela i wykonywania ćwiczeń pod dyktando nauczyciela, lecz także wykorzystują w procesie uczenia się znane im już wiedzę i nabyte umiejętności, uczestniczą w doświadczeniach oraz prowadzą własne badania, aby uzyskać wyjaśnienia dotyczące opracowywanego problemu. Uczą się zadawać pytania, obserwować, modelować, wyciągać wnioski, argumentować oraz rozmawiać o własnych pomysłach. Uczniowie są badaczami i odkrywcami, zaś nauczyciel stwarza im odpowiednie warunki do eksperymentowania i uczenia się w praktyce wykorzystując technologie informacyjno- komunikacyjne. W nauczaniu poprzez doświadczenie zmotywowanie i zaciekawienie uczniów sprzyja skupieniu ich uwagi na problemie. Natomiast ich zaangażowanie w poszukiwaniu rozwiązania problemu rozwija umiejętności samodzielnego uczenia. Ważne jest również to, że pracując w taki sposób, uczniowie rozwijają swoją kreatywność i krytyczne myślenie.” Praca w szkole to nie tylko przekazywanie wiedzy. Nauczyciel z pasją potrafi rozbudzić u swoich uczniów ciekawość, ośmielić ich do zadawania pytań, stawiając na uczenie myślenia, pokazując jak ważne jest zaufanie i wspieranie.
Jak twierdzą pracownicy Kuratorium Oświaty, lekcja matematyki, którą poprowadziła pani Joanna Bigda-Olesińska, była pierwszą z cyklu otwartych zajęć skierowanych do innych nauczycieli oraz dyrektorów szkół. „Celem takich spotkań jest wymiana doświadczeń, a także wskazywanie ciekawych rozwiązań w zakresie edukacji szkolnej. Ale nie tylko. Chcemy promować tych, którzy swoją pasją potrafią zarazić dzieci i młodzież”.