W dniach 23 i 24 listopada, dyrektor szkoły Grażyna Małecka wraz z panią Anną Bracik – nauczycielką języka angielskiego uczestniczyły w inauguracji zadań projektowych Valeria PLUS w Bari, we Włoszech. Projekt ten realizowany jest w ramach programu Leonardo da Vinci, akcja Transferu Innowacji TOI. Instytucją aplikującą i koordynującą zadania projektowe jest szkoła włoska. W skład konsorcjum projektowego wchodzi 21 podmiotów.
Projekt ten jest kontynuacją projektu włoskiego, wcześniej opartego wyłącznie o instytucje włoskie. W obecny, dwuletni projekt włączono 3 szkoły spoza Włoch - naszą, z Polski, szkołę z Węgier i z Turcji, jak również turecką instytucję zarządzającą oświatą. W pierwszym dniu spotkania w Bari, po powitaniu przez koordynatora projektu, panią Annę Lenę Mancę i przedstawicieli władz lokalnych regionu Puglia, przedstawiono założenia projektu. Zaprezentowano narzędzia wdrażane w szkołach partnerskich, zebrane przez wydział nauk humanistycznych Uniwersytetu w Salento. Zaproponowano praktyczne przykłady pracy z platformą komunikacyjną prowadzoną przez specjalistę komunikacji internetowej. Podano plan i przydział zadań projektowych.
W drugim dniu spotkania inauguracyjnego omówiono organizację zadań zaplanowanych w projekcie Valeria PLUS. Każda ze szkół logowała się na platformie, a jej przedstawiciele próbowali pracować z przykładowymi ankietami, gdyż komunikacja miedzy poszczególnymi członkami projektu będzie odbywała się głównie za pośrednictwem platformy internetowej.
Projekt przewiduje także spotkania, na których szkoły członkowskie będą prezentowały sprawozdania ze swojej pracy. Zaplanowany jest cykl spotkań: w kwietniu 2013 roku planowane jest spotkanie w Rzymie, we Włoszech, w październiku 2013 roku w Turcji, a w marcu 2014 roku w miejscowości Manza we Włoszech. Podsumowanie projektu przewidywane jest na wrzesień 2014 roku w Tricase, we Włoszech. Zaplanowane są również wideokonferencje, w których członkowie projektu będą brali udział.
Został powołany komitet zarządzający projektem Valeria PULS, w skład którego weszła również nasza szkoła.
Projekt ten ma na celu konsolidację i rozpowszechnianie najlepszych rezultatów nauczania poprzez wprowadzenie oraz ulepszenie metod i narzędzi pracy dydaktycznej w szkołach średnich objętych projektem.
W związku z tym, że jest to projekt akcji „Transfer Innowacji”, działania podejmowane przez wszystkie podmioty projektu mają za zadanie, przede wszystkim, podwyższyć poziom i zwiększyć efektywność nauczania.
Celem projektu są wspólne poszukiwania sposobów zwiększających skuteczność metod nauczania oraz pogłębiona analiza zależności między nauczaniem a uczeniem się.
Okazuje się, że problemy szkolne w szkołach partnerskich są bardzo podobne. Można zatem dzielić się swoimi doświadczeniami. Wszyscy partnerzy mają podjąć działania i wybrać narzędzia, nad którymi będą pracować. Obszar pracy to język ojczysty, matematyka, język obcy i dwa przedmioty z grupy zawodowej. W naszej szkole projekt będzie realizowany w klasach drugich i trzecich.
W ramach działań projektowych mamy w planach:
- wprowadzić wypracowane już narzędzia i metody dydaktyczne uważane za najbardziej skuteczne,
- zwiększyć rolę ucznia w procesie nauczania,
- wprowadzić zintegrowane instrumenty do wszystkich klas w szkołach partnerskich,
- podjąć obserwację sposobu prowadzenia zajęć przez nauczycieli na przedmiotach ujętych w projekcie,
- przeprowadzić ankiety, opracowywać analizy i sformułować wnioski.
Projekt przewiduje zwrócenie szczególnej uwagi na relacje zachodzące na linii nauczyciel – uczeń. Nauczyciele mają pracować nad swoim warsztatem pracy, modyfikować go i dostosowywać do potrzeb grupy uczniów, z którymi pracują.
Ponadto, nauczyciele mają jak najpełniej wykorzystywać w swojej pracy multimedia.