W dniach 28-29 października 2013 nauczycielki języka angielskiego – pani Anna Bracik i Sylwia Nowak uczestniczyły w trzecim spotkaniu zorganizowanym w ramach realizacji projektu ValeriaPlus w Programie Uczenie się przez całe życie – LEONARDO DA VINCI - TRANSFER INNOWACJI TOI. Spotkanie odbyło się w miejscowości Monza we Włoszech. Wzięło w nim udział 21 podmiotów z Polski, Włoch, Turcji oraz Węgier.
Celem spotkania było znalezienie zależności pomiędzy procesem nauczania i uczenia się oraz wyszukanie skutecznych narzędzi dla podniesienia poziomu pracy dydaktycznej w szkołach partnerskich.
W pierwszym dniu spotkania partnerzy projektu zostali powitani przez przedstawicieli władz lokalnych miejscowości Monza, dyrektora szkoły goszczącej pana Fernando D’Alfonso oraz koordynatora projektu panią Annę Lena Manca. Następnie zaprezentowano raport z realizacji zadań po I roku trwania projektu. Porównano i analizowano wyniki oraz realizowane zadania w zależności od rodzaju szkoły partnerskiej (technikum lub liceum ogólnokształcące). W tej części spotkania odbył się panel dyskusyjny na temat obserwacji zajęć lekcyjnych, która miała miejsce w pierwszym roku trwania projektu.
Kolejnym etapem spotkania była prezentacja narzędzi do pracy dydaktycznej oraz analiza ich skuteczności przygotowana przez przedstawicieli uniwersytetu Unisalento z miasta Lecce w południowej części Włoch. Przedstawiciele tej wyższej uczelni włączyli się do współpracy w projekcie ValeriaPlus w celu wymiany doświadczeń.
Znaczenie projektu ValeriaPlus oraz znaczenie prowadzonych w szkołach badań, ma na celu podniesienie poziomu kształcenia. Badania odbywają się za pomocą różnych narzędzi, zwłaszcza ankiet prowadzonych wśród uczniów i nauczycieli na platformie projektowej. Zaangażowanie uczniów w działania projektu ma na celu wzbudzić wśród nich poczucie, że są najistotniejszą częścią procesu nauczania oraz poprawić relacje pomiędzy uczniem a nauczycielem.
Na podstawie badania opinii uczniów stwierdzono, że ich spostrzeżenia są wspólne we wszystkich szkołach partnerskich. Uczniowie chcieliby, aby w procesie nauczania wykorzystywano więcej metod aktywizujących, które sprawiłyby, że zajęcia lekcyjne byłyby ciekawsze. Chcieliby również częściej pracować w grupie oraz konfrontować się z innymi uczniami, prowadzić wymianę zdań oraz opinii. Kolejnym zagadnieniem poruszonym w badaniu jest opinia uczniów dotycząca organizacji i tematyki zajęć lekcyjnych. Okazało się, że chcieliby oni być częściej angażowani w planowanie i organizację zajęć. Istotną wskazówką uczniów jest umożliwienie im korzystania z komputera na większości przedmiotów szkolnych.
Analizując wyniki ankiet wśród uczniów i nauczycieli partnerzy projektu ValeriaPlus wspólnie ustalili, że wskazówką do podniesienia poziomu pracy dydaktycznej jest przygotowywanie przez uczniów port folio z poszczególnych przedmiotów, zwłaszcza zawodowych. Portfolio będzie narzędziem dla nauczyciela, które pomoże określić poziom oraz postępy w nauce. Pomoże również zorganizować proces uczenia się w przyszłości. Prowadzenie port folio wykształci wśród uczniów umiejętność planowania, organizowania, selekcji materiałów, wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz prezentacji nauczania w szkołach biorących udział w projekcie. W drugim dniu spotkania odbyły się warsztaty dotyczące studium wykonalności audytu w szkołach. Omawiano zaplanowane zadania oraz czas ich realizacji.na lekcji. Będzie również rozwijać osobiste zainteresowania uczniów.
Kolejnym etapem spotkania w Monza były informacje dotyczące przeprowadzenia audytu procesu nauczania w szkołach partnerskich. Prezentowano strategiczne i techniczne wskazówki dotyczące realizacji zadań w zależności od składu zespołu audytowego oraz ilości zaangażowanych uczniów. Czynności te wykonywane są za pomocą różnych narzędzi i ukazują jakość procesu nauczania. Celem tych działań jest wymiana doświadczeń pomiędzy nauczycielami oraz podniesienie poziomu procesu dydaktycznego.
Podczas spotkania roboczego odbył się również panel dyskusyjny dotyczącyużytkowania platformy projektu ValeriaPlus, na której systematycznie umieszczane są materiały do realizacji zadań (prezentacje multimedialne), niezbędne dokumenty, wyniki pracy oraz propozycja możliwych działań naprawczych, które można zastosować w szkołach.
Ostatnim etapem spotkania było posiedzenie Komitetu Zarządzającego, w skład którego wchodzi Zespół Szkół Zawodowych nr 2 w Starachowicach. Omawiano zagadnienia dotyczące organizacji spotkania, podziału zadań, prowadzenia dokumentacji, wyników przeprowadzanych w szkołach badań, oceny właściwej realizacji zadań projektowych, oczekiwanych wyników, planowania działań naprawczych, zamieszczania ich na platformie projektu oraz sposoby wdrażania ich w szkołach. Podczas posiedzenia Komitetu Zarządzającego zaplanowano również harmonogram videokonferencji na kolejny rok trwania projektu oraz prowadzono dyskusję na temat organizacji czwartego spotkania w ramach realizacji zadań w projekcie, które odbędzie się w marcu 2014 roku w Turcji.
Najważniejszą wartością dodaną z realizacji niniejszego projektu jest fakt, iż informacje uzyskane w trakcie spotkań roboczych będą wykorzystane w pracy dydaktycznej w celu poniesienia poziomu kształcenia w szkołach partnerskich. Zdobyta wiedza i doświadczenie posłuży nauczycielom do stworzenia nowych koncepcji lub poprawy dotychczasowych praktyk w procesie nauczania – powiedziała Grażyna Małecka.