U źródeł kultury europejskiej – w Rzymie
Od kilku lat nasza szkoła realizuje projekty unijne, których głównym celem jest poprawa jakości systemu kształcenia i szkolenia zawodowego oraz dostosowanie systemu edukacji do wymogów rynku pracy.
„Czas na e-learning – nowa era w nauczaniu”, to kolejny projekt, którego beneficjentem są nauczyciele Technikum nr 2 w Starachowicach. Projekt realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Partnerem w projekcie jest organizacja Tellus Ltd., która od 1985 roku jest europejskim partnerem w programie „Uczenie się przez całe życie”.
Celem projektu jest zwiększenie efektywności kształcenia poprzez wymianę doświadczeń, w zakresie wprowadzania nowych metod i form pracy z uczniem, ze szczególnym uwzględnieniem posługiwania się technologiami ICT: platformą e-learningową, tablicą interaktywną, wykorzystywanie multimediów i zasobów sieci Internet w nauczaniu. Uczestnikami projektu jest kadra kierownicza szkoły oraz nauczyciele przedmiotów ogólnokształcących i zawodowych.
Działania projektowe skierowane są na udoskonalenie metod pracy na platformie e-learningowej Moodle. Jednym z elementów projektu są wyjazdy zagraniczne, których celem jest podniesienie kompetencji pracowników oświaty, umożliwiających kreatywne wykorzystanie nowoczesnych technologii. Mają one również przyczynić się do osobistego rozwoju zawodowego nauczycieli.
W tym celu 16-osobowa grupa nauczycieli ZSZ nr 2 wyjechała na siedmiodniową wymianę doświadczeń do Włoch. Uczestnicy projektu, podczas ferii zimowych, w dniach 09.02.2014 – 15.02.2014 odwiedzili cztery placówki oświatowe w Rzymie, w których poznali strukturę włoskiego systemu oświaty i wykorzystanie nowoczesnych technologii w nauczaniu.
W Międzynarodowej Szkole w Rzymie (Roma International School), w której uczą nauczyciele z 12 krajów, grupa nauczycieli z ZSZ nr 2, dzięki uprzejmości dyrektora szkoły, Iwano Boragine, poznała strukturę organizacyjną szkoły oraz wykorzystanie platformy Moodle w procesie dydaktycznym i wychowawczym. Nauczyciel tej szkoły, Robert Parker przedstawił przykłady zastosowania tej platformy w celu usprawnienia i urozmaicenia procesu dydaktycznego, a przede wszystkim zwrócił uwagę na indywidualizację procesu nauczania.
Kolejną instytucją, której działalność została zaprezentowana uczestnikom projektu, był Uniwersytet La Sapienza Facolta di Economia. Uczelnia oferuje kompletne szkolenia, podzielone na kierunki studiów i stopni mistrzowskich, zwłaszcza w dziedzinach ekonomicznych, technicznych i menedżerskich, prawa, matematyczno-statystycznych. Podstawowym narzędziem w pracy ze studentami jest platforma Moodle. Podczas warsztatów zaprezentowano polskim nauczycielom platformę e-learningową dla instruktorów, która umożliwia zdobycie certyfikatu trenera na szkoleniach prowadzonych metodą blended learning, z przewagą e-learningu. Nauczyciele zapoznali się z materiałami zamieszczonymi na platformie dla kursantów: prezentacjami multimedialnymi, filmami instruktażowymi, testami on-line. Ciekawostką była informacja o sposobie zaliczania zadań egzaminacyjnych np. przygotowanie filmu na którym instruktor nagrywa siebie podczas wykonywania ćwiczeń na określonym sprzęcie sportowym, co jest potwierdzeniem umiejętności korzystania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem danego przyrządu ćwiczeniowego.
Ciekawym doświadczeniem była wizyta w Instituto Machiavelli, w którym nauczyciele z Polski, zapoznali się z możliwością wykorzystania platformy e-Twinning. eTwinning oferuje platformę współpracy dla pracowników szkół (nauczycieli, dyrektorów szkół, bibliotekarzy, itp.) z jednego z krajów europejskich, którzy dzięki niej mogą się komunikować, współpracować przy realizacji projektów, dzielą się wypracowanymi materiałami częścią najbardziej ekscytującej społeczności edukacyjnej w Europie. mieli okazję uczestniczyć w seminarium podsumowującym międzynarodowe projekt Comenius. Uczniowie uczestniczący w tym projekcie prezentowali w języku angielskim, z wykorzystaniem nowych technologii, siebie, swoje zainteresowania i regiony czy kraje, z których pochodzą. Byli to młodzi ludzie ze szkół gimnazjalnych i średnich z różnych krajów, m. in. z Hiszpanii, Francji, Niemiec, Włoch. Wśród nich była również grupa z Polski.
Wiele wiadomości dostarczyła nauczycielom wizyta w Liceo Scientifico Statale „Louis Pasteur”. W tym naukowym liceum uczestnicy projektu mieli okazję zobaczyć wyposażenie laboratoriów i pracowni dydaktycznych. Nauczycielka szkoły pokazała zasoby szkolnej platformy Moodle oraz wskazała na zalety zastosowania w praktyce dziennika elektronicznego, który od roku w całych Włoszech jest obowiązkowym dokumentem szkolnym. Starała się również pokazać, że dziennik elektroniczny jest doskonałym narzędziem komunikacyjnym między nauczycielami a rodzicami, natomiast uczniowie szkoły pokazali jego „dobrodziejstwa” w komunikacji między nimi a nauczycielami. Uczestnicy projektu zobaczyli również lekcję historii, prowadzoną metodą projektów, w języku angielskim, chociaż językiem nauczania w tej szkole jest język włoski.
Program wizyty był niezwykle napięty. Sam pobyt w Rzymie był czasem intensywnej pracy, ale mimo to nauczycieli mieli możliwość zobaczenia najważniejszych jego miejsc. Oczywiście, niemożliwym było zobaczyć wszystko, co mieści się „na siedmiu wzgórzach”, dlatego z wielką atencją zwiedzający podchodzili do miejsc, które udało im się odwiedzić. Szczególnym wydarzeniem była wizyta w Watykanie. Nauczyciele zobaczyli Bazylikę Świętego Piotra, Groty Watykańskie, wspaniałe zbiory malarstwa i sztuki starożytnej w Muzeach Watykańskich, zachwycającą , ukazującą niezwykłe freski Kaplicę Sykstyńską. W wiecznym mieście zwiedzili również Plac Wenecki z oślepiającym bielą swoich ścian Victorianum, zobaczyli też cenny kompleks starożytnych budowli, tj. Forum Romanum, gdzie podziwiali zachowane wspaniałe marmurowe kolumny oraz ruiny bazylik i świątyń. Obejrzeli Koloseum, spacerowali przy fontannie di Trevi, przechadzali się po Hiszpańskich Schodach.
Tydzień spędzony w Rzymie dostarczył niezapomnianych wrażeń. Uczestnicy projektu poznali historię Włoch, jego kulturę, doświadczali codzienności życia Rzymian, smakowali potraw narodowych. W szkołach, na ulicach porozumiewali się w języku angielskim, a tym samym poszerzali swoje kompetencje językowe.
Pobyt w Rzymie był bardzo ciekawym doświadczeniem, pokazującym konieczność ciągłego doskonalenia swoich umiejętności i potrzebę współpracy międzynarodowej z nauczycielami różnych szkół w celu wymiany doświadczeń zawodowych, zwłaszcza w zastosowaniu nowoczesnych technologii w dydaktyce szkolnej.