W dniach 17, 18, 19 marca 2014 roku odbyło się czwarte międzynarodowe spotkanie zorganizowane w ramach realizacji zadań projektu Valeria Plus w programie Leonardo Da Vinci Transfer Innowacji- TOI.
W wizycie studyjnej wzieli udział przedstawiciele wladz w dziedzinie edukacji, nauczyciele szkół średnich, zawodowych, przedstawiciele Uniwersytetu Salento oraz przedstawiciele centrum kształcenia zawodowego z Polski, Włoch, Węgier i Turcji. Uczestnikami spotkania były również nauczycielki języka angielskiego Zespołu Szkół Zawodowych nr 2 w Starachowicach Anna Bracik oraz Sylwia Nowak. Spotkanie odbyło się w mieście Sanliurfa w Turcji.
Organizacją goszczącą była szkola zawodowa z Turcji. Celem wizyty było porównanie wyników oraz wniosków po przeprowadzonej we wszystkich szkołach partnerskich ewaluacji procesu nauczania i uczenia się. Przedstawiciele współpracujących ze sobą szkół przedstawili wyniki swojej pracy i podczas panelu dyskusyjnego omawiano mocne i słabe strony szkół partnerskich oraz wypracowano wnioski do dalszej pracy.
W pierwszym dniu wizyty uczestnicy zostali powitani przez przedstawicieli władz lokalnych miasta Sanliurfa, dyrektora generalnego Regionalnego Wydziału Edukacji regionu Apulia we Włoszech dr Franco Inglese, zastępcę dyrektora Wydziału Edukacji w regionie Apulia panią Annę Cammalleri, koordynatora technicznego regionu Apulia pana Donato Marzano, dyrektora szkoły goszczącej panią Hulya Aydogdu oraz koordynatora projektu panią Annę Lena Manca.
Następnie, nauczycielki Zespołu Szkół Zawodowych nr 2 w Starachowicach zaprezentowały wyniki swojej pracy w ramach realizacji zadań projektu i przedstawiły wnioski z ewaluacji procesu nauczania przeprowadzonej w szkole. Po wysłuchaniu prezentacji partnerzy szkół oraz centrum kształcenia zawodowego stwierdzili, że omówione przez przedstawicieli polskiej szkoły zagadnienia są im wspólne i należy znaleźć wspólne rozwiązania aby poprawić poziom kształcenia w szkołach partnerskich oraz relacje między uczniem a nauczycielem.
Według partnerów w projekcie nauczyciele powinni opanować techniki komunikacji i wdrożyć je w proces nauczania. Każdy uczeń wymaga stosowania różnych technik oraz metod, do każdego należy dotrzeć indywidualnie. Komunikacja pomiędzy uczniem a nauczycielem jest bardzo istotna. Ucznia należy traktować indywidualnie, ponieważ na czas przyswajania wiedzy przez niego wpływają różnorodne czynniki.
Nauczyciele powinni współpracować i wymieniać się doświadczeniami, wiedzą oraz metodami, które stosują w celu polepszenia relacji z uczniami oraz podwyższenia poziomu swej pracy dydaktyczno-wychowawczej.
Projekt ValeriaPlus jest bardzo istotny dla instytucji edukacyjnych, ponieważ na podstawie pracy nauczycieli w nim zaaangażowanych przedstawiciele władz w instytucjach zarządzających systemem edukacji we Włoszech przeprowadzą obserwację sytuacji w szkołach i po zakończeniu projektu stwierdzą oni czy udział w projekcie miał wpływ na zmniejszenie problemów istniejących w danej szkole.
Po przeanalizowaniu wyników ankiet w szkołach partnerskich okazało się, że według uczniów złe wyniki w nauce wynikają z trudności w zrozumieniu objaśnień nauczyciela oraz z niewielkiej ilości czasu poświeconego na naukę. Uczniowie szkół objętych projektem chcą częściej czuć się istotną częścią procesu nauczania. Dlatego nauczyciele powinni być bardziej otwarci oraz dokładniej i częściej słuchać opinii uczniów.
Badanie opinii uczniów jest bardzo korzystne, ponieważ czują się oni zaangażowani w realizację projektu i mają wpływ na ulepszanie procesu nauczania. Kiedy czują, że ich opinia jest istotna i działania dotyczące realizacji projektu dotyczą ich osoby, zwiększa się ich motywacja do nauki oraz chęć bardziej aktywnego udziału w życiu klasy i szkoły. Wszystkie wypracowane wnioski są wspólne dla wszystkich szkół objętych projektem i należy je w tych szkołach wdrażać.
W kolejnej części spotkania przedstawiciele uniwersytetu Salento zaprezentowali narzędzia do przeprowadzenia kolejnej ewaluacji w szkołach objętych projektem. Omawiano również sposoby i techniki obserwacji zajęć lekcyjnych przez uczniów i nauczycieli.
Następnie prezentowano wskazówki dotyczące tworzenia grupy fokusowej (dyskusyjnej) oraz jej znaczenie w sformułowaniu problemów występujących w szkole. W Zespole Szkół Zawodowych nr 2 utworzono grupę fokusową składająca się zarówno z uczniów jak i nauczycieli. Narzędziem do wyszukania słabych stron szkoły jest ankieta, dyskusja lub wywiad. Przedstawiono również wyniki pracy grupy fokusowej w szkołach regionu Apulia.
Z powodu nieobecności jednego z partnerów projektu, podczas spotkania w Turcji odbyła się wideokonferencja na temat technik i sposobów komunikowania się prowadzona przez eksperta w dziedzinie komunikacji interpersonalnej pana Emilio Molinari.
Podczas spotkania w Turcji panie Anna Bracik i Sylwia Nowak wzięły również udział w zgromadzeniu Komitetu Zarządzającego projektem, w skład którego wchodzi Dyrekcja oraz nauczycielki Zespołu Szkół Zawodowych nr 2 w Starachowicach. Podczas spotkania omawiano zagadnienia dotyczące prowadzenia dokumentacji projektowej, wskazówki do realizacji zadań oraz sposoby rozpowszechniania rezultatów pracy partnerów szkół. Omawiano terminy oraz tematykę wideokonferencji, które odbędą się pomiędzy przedstawicielami szkół objętych projektem. Dyskutowano również na temat wzbogacenia strony internetowej projektu o kolejną dokumentację projektową oraz narzędzia pracy prezentowane na spotkaniu w Turcji. Podczas zgromadzenia omawiano także organizację oraz etapy ostatniego spotkania, które odbędzie się we wrześniu 2014 w Tricase we Włoszech.
Międzynarodowy projekt ValeRIA PLUS ma za zadanie pomóc nauczycielon szkół zawodowych i centrów kształcenia zawodowego wypracować sposoby polepszenia procesu nauczania i uczenia się poprzez wprowadzenie właściwych narzędzi i metodologii. Nauczyciele powinni zmienić swoje podejście do ucznia, traktować go indywidualnie, zmienić sposoby przekazywania wiedzy, popracować nad dydaktyką oraz wprowadzić korelację miedzyprzedmiotową – jak określiła dyrekotr szkoły Grażyna Małecka. Beneficjentami w tym projekcie są nauczyciele szkół zawodowych, techników, nauczyciele przedmiotów zawodowych, szkoleniowcy zawodowi, dyrektorzy szkół i organy edukacyjne danego okręgu, powiatu. Ostatecznymi beneficjentami są uczniowie którzy skorzystają z ulepszonej oferty edukacyjnej i osiagną lepsze wyniki w nauce oraz zdobędą zawód.