W bieżącym roku szkolnym nasza szkoła uczestniczyła w projekcie Szkoły Równego Traktowania, realizowanego we współpracy z Fundacją Centrum im. prof. Bronisława Geremka. Celem projektu było prowadzenie różnorodnych działań podejmowanych przez uczniów i nauczycieli w zakresie przeciwdziałania dyskryminacji i związanej z nią przemocy.
W ramach projektu, w lutym br., przedstawiciele poszczególnych klas naszej szkoły uczestniczyli w warsztatach dotyczących przeciwdziałania postawom dyskryminacji, nietolerancji i przemocy oraz jej źródeł.
Kanwą do zajęć warsztatowych był film „Męska sprawa” w reż. Sławomira Fabickiego. Głównym bohaterem filmu jest trzynastoletni Bartek, który często doświadcza przemocy domowej. Jego jedynym przyjacielem jest pies ze schroniska.Problemy Bartka, wybory, których dokonuje, postrzeganie głównego bohatera przez kolegów, nauczycieli, w tym trenera sportowego, pozwoliły uczniom naszej szkoły na dyskusje o powodach ludzkich zachowań, wpływie środowiska, relacjach międzyludzkich. I to wszystko w kontekście przemocy domowej. Zajęcia przygotowała i przeprowadziła pani Beata Grad, we współpracy z p. Jarosławem Cieplińskim.
W kolejnych 2 tygodniach uczestnicy warsztatów przeprowadzili zajęcia w swoich klasach, na których zwracano uwagę na przyczyny przemocy i dyskryminację.
Wcześniejszym działaniem szkoły w ramach projektu był Maraton Pisania Listów. Został przeprowadzony 10 grudnia 2015 r. z okazji Międzynarodowego Dnia Praw Człowieka. Był to już kolejny Maraton organizowany przez Amnesty International, organizację międzynarodową zajmującą się różnymi akcjami na rzecz walki o prawa niesłusznie uwięzionych lub skazanych. W ramach tegorocznej akcji uczniowie naszej szkoły napisali ponad 200 listów do władz kilku krajów, których doszło do naruszenia praw człowieka. Listy zawierały prośby aby odpowiednie władze danego państwa podjęły działania na rzecz konkretnych osób, które są prześladowane, niesłusznie skazane lub pozbawione wolności bez wyroku sądu.
Tegoroczny Maraton Pisania Listów przyniósł już owoce, ponieważ Albert Woodfox, więziony w USA bez wyroku sądowego za rzekome zabicie strażnika więziennego, po ponad 30 latach wyszedł z więzienia (przebywał 30 lat sam w małej celi bez okna) i będzie dowodził swojej niewinności odpowiadając z tzw. wolnej stopy.
W marcu 2016 r. nauczyciele wzięli udział w szkoleniu dotyczącym przeciwdziałania dyskryminacji i nietolerancji. Natomiast uczniowie uczestniczyli w kolejnym warsztacie antydyskryminacyjnym, opartym o historię z filmu „Abel mój brat”. Poruszającego kwestie natury moralnej oraz egzystencjalnej z perspektywy dziecka, zwracającego uwagę na potrzebę dobroci w życiu codziennym, pomimo szerzącego się wokół zła.
Wszystkie elementy zawarte w filmie składają się na interesujący obraz wewnętrznego świata dziecka - przestrzeni rządzącej się własnymi prawami, gdzie fantazja bierze górę nad realizmem, a wszystkie marzenia znajdują swoje spełnienie. Omawiana podczas warsztatów scena rozgrywa się podczas choroby głównego bohatera. Wydaje się jednak, iż jej obecność oraz charakter nie wynikają wprost ze stanu w jakim znajduje się dziecko. Nic nie wskazuje również na to, że fantastyczna wizja „walk bokserskich" to marzenie senne Karola. Jest to raczej próba ukazania niezwykłego, bogatego świata dziecięcej wyobraźni. Stanowi ona interesujące dopełnienie wizerunku głównego bohatera - dziecka wrażliwego o bogatej osobowości, relacja z meczu bokserskiego staje się bezpośrednią inspiracją dla jego fantazji. Chłopiec wyobraża sobie, że w walce na ringu pokonuje swoich rywali - kolegów z klasy, którzy najbardziej mu dokuczają.
Scena ta ma charakter nieco surrealistyczny. Pozbawiona dialogów, za to wzbogacona o niepokojącą muzykę, zwraca uwagę niezwykle przemyślaną i konsekwentną wizją plastyczną,
Wszystkie te elementy składają się na interesujący obraz wewnętrznego świata dziecka - przestrzeni rządzącej się własnymi prawami, gdzie fantazja bierze górę nad realizmem, a wszystkie marzenia znajdują swoje spełnienie.