Nasza szkoła już od 10 lat skutecznie aplikuje o środki finansowe Unii Europejskiej na organizację zagranicznych praktyk zawodowych. Współpraca z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji to zrealizowanych 12 projektów dla uczniów i nauczycieli.
Projekt zatytułowany „Młody Europejczyk – mobilny, wszechstronnie wykształcony fachowiec!”, autorstwa Beaty Sławińskiej-Kopyś i Grażyny Kmiotek, to kolejna propozycja zagranicznych praktyk zawodowych dla 101 uczniów w Hiszpanii i Portugalii.
Uczestniczą w nim uczniowie kształcący się w zawodach: technik informatyk, technik mechatronik, technik spedytor, technik logistyk, technik organizacji reklamy i technik obsługi turystycznej.
Projekt Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz mobilność kadry kształcenia zawodowego realizowany jest w IV osi priorytetowej Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa w ramach Programu Operacyjnego Wiedza-Edukacja-Rozwój (PO WER) na zasadach Programu ERASMUS+.
We wrześniu trzecia już grupa 17 uczniów, kształcących się w zawodzie technik logistyk, praktykowała w portugalskim mieście Esposende. Młodzieży towarzyszyło dwóch opiekunów ze szkoły: nauczyciel języka angielskiego - pani Iwona Myszka oraz nauczyciel przedmiotów zawodowych z grupy logistyki -pani Monika Sobuta. W czasie praktyk uczniowie doskonalili umiejętności zawodowe z zakresu kwalifikacji A.30 Organizacja i monitorowanie przepływu zasobów i informacji w procesach produkcji, dystrybucji i magazynowania. Praca w zespole międzynarodowym była doskonałą okazją do sprawdzenia w praktyce umiejętności językowych. Partnerem w projekcie jest EUROMOB, portugalska instytucja, która posiada bogate doświadczenie w zakresie organizacji praktyk zawodowych. Staże uczniówodbywały się w sześciu firmach, tj. Casa Alves-materiais de construcao Ida, GSMK – Gestao de EnergiaLda, Chuvitex, Jaju, Sussurros do Mar Lda, Drogaria de Mercado – Oz Energia. Do zadań zawodowych należało: przyjmowanie towaru, odczytywanie kodów kresowych, przygotowywanie i segregowanie towaru do wysyłki.
Wyjazd do Portugalii był także znakomitą okazją do poznania kultury, historii, ale też życia w tamtym regionie. Uczniowie zwiedzili m.in. Bragę - jedno z najstarszych miast w Portugalii o ponad 2000-letniej historii, a jednocześnie jedno z najstarszych miast chrześcijańskich na świecie. To w tym miejscu na wzgórzu Monte Espinho obejrzeli m.in.piękną budowlę sakralną - sanktuarium Bom Jesus, będące jedną z najbardziej wymyślnych konstrukcji barokowych w Portugalii, pełną zachwycających schodów, tarasów, kaplic i fontann. Byli też w Porto, drugim co do wielkości mieście w tym kraju. Spacerowali główną ulicą Rua Santa Catarina, a potem po historycznym centrum. Dużą atrakcją okazał się przejazd statkiem po rzece Douro oraz wizyta w winnych piwnicach, połączona z degustacją wina Porto. Uczestnicy projektu mogli przyjrzeć się z bliska kulturze, ale też poznać Portugalczyków którzy są sympatyczni, serdeczni i bardzo uczynni. Dużym przeżyciem duchowym dla uczniów była wizyta w Fatimie –miejscu kultu Maryjnego.
W czasie dwutygodniowego pobytu młodzież zdobyła nowe umiejętności zawodowe, poznała podstawy języka portugalskiego i wzbogaciła swój język angielski. Każdy uczestnik otrzymałEuropass Mobilność oraz ECVET – dokumenty potwierdzające zdobyte umiejętności zawodowe, językowe i społeczne.
- Europejski system akumulowania i przenoszenia osiągnięć w kształceniu i szkoleniu zawodowym (ECVET – EuropeanCredit System for VocationalEducationand Training) to inicjatywa Unii Europejskiej, która ma umożliwiać obywatelom państw europejskich łatwiejsze zdobywanie kwalifikacji zawodowych (świadectw, dyplomów), a przez to wspierać mobilność zawodową oraz uczenie się przez całe życie.
ECVET ma szczególnie ważne zastosowanie przy projektach mobilności edukacyjnych, pomaga w organizowaniu mobilności edukacyjnej, szczególnie w opracowywaniu programu praktyki przez instytucje partnerskie, jest także dokumentem potwierdzającym osiągnięte za granicą efekty uczenia się, które są ważne w dalszej edukacji lub rozwoju zawodowym – stwierdza koordynator projektu Beata Sławińska-Kopyś.
13 listopada kolejna 17-osobowa grupa uczniów wylatuje do Hiszpanii. Uczniowie zdobywający zawód technika mechatronika jadą na dwa tygodnie do Sewilli i tam odbędą kurs programowania obrabiarek CNC w hiszpańskim ColegioSalesianos San Pedro.
- Młodzież, uczestnicząca w projektach praktyk zagranicznych otrzymuje nie tylko cenne certyfikaty, ale jest także bogatsza o bezcenne umiejętności i doświadczenia zawodowe oraz tak ważne i cenione przez pracodawców kompetencje społeczne. Jestem pewna, że wszystko to wpłynie pozytywnie na lepszą pozycję naszych uczniów na rynku pracypo ukończeniu szkoły i pomoże w zaplanowaniu dalszej kariery zawodowej. Obecnie realizowany w szkole projekt jest duży obejmuje 6 mobilności, w których udział weźmie ogółem 101 uczniów.
Mamy już kolejny projekt z konkursu 2016, zatytułowany „Profesjonalni na europejskim rynku pracy”, którego realizację rozpoczynamy również w tym roku.To praktyki zagraniczne dla 80 uczniów. Cieszymy się, że uczniowie kształcący się w naszej szkole bez względu na wybrany zawód mają możliwość wyjazdów na zagraniczne praktyki.
Jest to oczywiście forma nagrody dla ucznia, więc z tej możliwości korzystają najlepsi uczniowie, zdobywający dobre wyniki w nauce, sprawnie posługujący się językiem angielskim i poważnie podchodzą do swoich obowiązków szkolnych. Uczniowie nie ponoszą żadnych kosztów związanych z wyjazdem, Unia Europejska w 100% finansuje wszystkie wydatki związane z udziałem w projekcie – koszty podróży, pobytu, program kulturowy. Staramy się też negocjować z partnerami zagranicznymi „kieszonkowe” dla uczniów na drobne wydatki podczas pobytu za granicą – dodała dyrektor szkoły Grażyna Małecka.