Zespół Szkół Zawodowych nr 2 już od 10 lat skutecznie pozyskuje środki finansowe Unii Europejskiej na organizację zagranicznych praktyk zawodowych. Współpraca z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji to zrealizowanych 12 projektów, w których wzięli udział uczniowie, nauczyciele i pracownicy administracji szkoły.
„Młody Europejczyk – mobilny, wszechstronnie wykształcony fachowiec!”, to projekt autorstwa Beaty Sławińskiej-Kopyś i Grażyny Kmiotek, w ramach którego 101 uczniów odbywa zagraniczne praktyki zawodowe w Hiszpanii i Portugalii.
Projekt Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz mobilność kadry kształcenia zawodowego realizowany jest w IV osi priorytetowej Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa w ramach Programu Operacyjnego Wiedza-Edukacja-Rozwój 2014-2020 (PO WER) na zasadach Programu ERASMUS+. Uczestnicy nie ponoszą żadnych kosztów związanych z udziałem w projekcie. Podróż, pobyt, wyżywienie, program kulturowy w stu procentach pokrywane są z pozyskanego dofinansowania.
Uczestnikami 4-ej już mobilności byli uczniowie klasy czwartej kształcący się w zawodzie technik mechatronik. Podczas dwutygodniowej praktyki (13 – 26 listopada 2016 r.)w szkole Colegio Salesianos Trinidad Sevilla młodzi ludzie pod okiem hiszpańskiego nauczyciela Jose Rodriguez Donado poszerzali zdobytą w szkole wiedzę i zdobywali nowe umiejętności zawodowe.
Uczniowie uczyli się projektowania w programie CATIA V5, który należy do czołówki narzędzi używanych przez biura projektowe na całym świecie. Zintegrowany system CAD/CAM CATIA v5 umożliwia wspomaganie szeregu etapów projektowania i wytwarzania począwszy od koncepcji, aż do wytworzenia gotowego wyrobu. Modułowa budowa systemu umożliwia wykorzystanie modułów do rozwiazywania specjalistycznych zadań inżynierskich. Kurs obejmował podstawy modelowania w tym programie. Uczniowie nauczyli się korzystać z szerokiego wachlarza narzędzi projektowych i opracowali różne zadania projektowe. Zaprojektowane przez siebie elementy mogli wyprodukować przy użyciu frezarki. Uczniowie zdobyli także wiedzę na temat technologii druku 3D.
Wszyscy uczestnicy otrzymają certyfikaty potwierdzające udział w zagranicznych praktykach oraz certyfikat potwierdzający nabyte umiejętności - Europass Mobilność.
Oprócz zdobywania nowych umiejętności uczestnicy projektu wraz z opiekunkami Anetą Troszczak i Teresą Sowa mieli okazję dokładnie poznać przepiękne miasto Sevillę –stolicę flamenco i korridy spacerując po Placu Hiszpańskim, parku Marii Luizy, krętymi uliczkami starej dzielnicy Santa Cruz czy Triany po drugiej stronie rzeki. W programie nie zabrakło zwiedzania katedry i podziwiania widoków z wieży Giraldy. Wszyscy zachwycali się egzotyczną roślinnością m.in. w przepięknych ogrodach pałacu królewskiego Real Acazar ale również kuchnią hiszpańską. Na długo w pamięci pozostanie spektakl flamenco w wykonaniu hiszpańskich artystów.
Dodatkową atrakcją była całodniowa wycieczka do urokliwego miasteczka nad Oceanem Atlantyckim – Kadizu. Słońce, błękitne niebo ,niebieski ocean, białe mury budynków i wszechobecne palmy sprawiły, że wszyscy poczuli się jak w bajce. Niektórzy ,bardziej odważni próbowali osobiście sprawdzać listopadową temperaturę wody oceanu.
Przebywając wśród ludzi mówiącymi różnymi językami młodzi ludzie mieli okazję sprawdzić swoje umiejętności językowe posługując się językiem angielskim lub hiszpańskim, którego podstaw nauczyli się na przedwyjazdowym kursie zorganizowanym w szkole.
Pobyt w Hiszpanii dostarczył niezapomnianych wrażeń i „otworzył nowe horyzonty”- jak powiedział jeden z uczestników projektu.
- Zintegrowany system CATIA to jeden z najbardziej rozbudowanych i wszechstronnych programów wspomagania prac inżynierskich w zakresie projektowania, tworzenia dokumentacji płaskiej oraz programowania obróbki na maszynach numerycznych typu CNC. Bardzo jesteśmy zadowoleni, że dzięki tej praktyce uczniowie mieli możliwość poznania tego doskonałego narzędzia dla projektantów, którym nie dysponuje szkoła. Podczas wizyty monitorującej miałam przyjemność osobiście zobaczyć jak pracuje hiszpańska szkoła zawodowa i sprawdzić warunki odbywania praktyk moich uczniów. Jestem przekonana, że kolejni uczniowie kształcący się w zawodzie technik mechatronik odwiedzą tę szkołę, w ramach kolejnego, już zatwierdzonego do realizacji projektu – podsumowała Dyrektor szkoły Grażyna Małecka.