Zdobyliśmy tytuł "Szkoły z Klasą", a więc jesteśmy szkołą przyjazną uczniom i nauczycielom, przygotowujemy do życia w nowoczesnym świecie i wychowujemy młodych ludzi na aktywnych obywateli, którzy chcą i potrafią stale się uczyć i podejmować nowe wyzwania, a wszystko z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Mamy XXI wiek. Cały otaczający nas świat opiera się na nowoczesnych technologiach. I oczywiście szkoła powinna skupić się na mądrym wykorzystywaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych w codziennej pracy szkolnej. My staramy się to robić i udowodniliśmy to, realizując zadania programowe.
„Szkołą z klasą 2.0” to kolejna edycja ogólnopolskiej akcji „Szkoła z klasą” prowadzonej od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”, pod patronatem honorowym Ministra Edukacji Narodowej. Ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji i rozwijanie ciekawych i zarazem atrakcyjnych dla uczniów sposobów nauczania, przede wszystkim metody projektu edukacyjnego. Program pomaga rozwijać umiejętności samodzielnego myślenia, odpowiedzialnego korzystania ze źródeł, i wykorzystywania wiedzy w praktyce. Koordynatorem akcji w naszej szkole była wicedyrektor szkoły, pani Beata Sławińska-Kopyś, zaś uczestnikami nauczyciele: Monika Jagieła, Małgorzata Filipczak, Joanna Kulczuga, Alicja Szczygieł, Dariusz Leszczyszyn. Na czele zespołu stanęła oczywiście pani Dyrektor Grażyna Małecka.
Grupy projektowe:
I grupa - tytuł projektu: "Nie musisz być geniuszem, aby programować..."
koordynator Beata Sławińska-Kopyś,
nauczyciele: Małgorzata Filipczak, Leszek Garbala, Stanisław Łukomski
uczniowie: Cezary Dąbrowski, Damian Brzeski, Marcel Kopyś, Łukasz Orczyk, Adrian Szlęzak, Wojciech Tokaj
Prezentacja 1; prezentacja 2; film http://www.youtube.com/watch?v=XWD4_H_m5K4
II grupa - tytuł projektu: "Chemia w żywności czyli czy wiesz co jesz w szkole?"
koordynator Monika Jagieła
uczniowie: Angelika Dobosz, Daria Maciąg, Filip Dudek, Marcin Majer
III grupa - tytuł projektu: "Różne metody liczenia"
koordynator Alicja Szczygieł
uczniowie: Konrad Marek, Michał Pająk, Rafał Uliński, Kamil Ceglarski.
IV grupa - tytuł projektu: :"Kierunki kształcenia w naszej szkole" - krótki film promocyjny
koordynator Joanna Kulczuga
uczniowie klas II i III technik informatyk
V grupa - tytuł projektu: "Montaż komputera osobistego, czyli jak to zrobić samemu"
koordynator Dariusz Leszczyszyn
uczniowie: Krzysztof Lefek, Krystian Pastuszka, Piotr Pyzik
Każda grupa zrealizowała zaplanowany projekt.
LISTA SUKCESÓW
- sieć wi-fi dostępna na terenie całej szkoły
- platforma e-learningowa - uruchomienie, administrowanie, wykorzystanie w nauczaniu nauczyciele przedmiotów zawodowych,
- tablica Pinterest - gromadzenie adresów miejsc w Internecie przydatnych uczniom i nauczycielom,
- szkolny kanał You Tube,
- doskonalenie umiejętności prowadzenia zajęć z wykorzystaniem tablicy multimedialnej,
- włączenie się w działania projektowe innych nauczycieli, którzy nie są zarejestrowani na platformie Szkoły z Klasą 2.0 - nauczycieli fizyki, wychowania fizycznego - przygotowanie lekcji z wykorzystaniem TIK,
- uświadomienie nauczycielom uczącym w naszej szkole, że konieczne są zmiany w zakresie wykorzystywania na lekcjach nowoczesnych technologii,
LISTA PROBLEMÓW I WYZWAŃ
- Szkolenia dla nauczycieli – wykorzystanie tablicy multimedialnej na lekcjach,
- Tworzenie materiałów edukacyjnych z wykorzystaniem dostępnych, bezpłatnych narzędzi,
- Szukanie środków finansowych na zakup nowoczesnego sprzętu komputerowego, doposażenia pracowni przedmiotowych i zawodowych (sponsorzy, projekty z wykorzystaniem funduszy unijnych),
ZARYS PLANU DZIAŁANIA
- Przeszkolenie i zachęcenie do korzystania z platformy e-learningowej nauczycieli przedmiotów ogólnokształcących,
- Wprowadzenie dziennika elektronicznego,
- Organizacja warsztatów dla nauczycieli - praktyczne zapoznanie się z darmowymi programami i aplikacjami dostępnymi w sieci, takimi jak zondle, learningapps, fotobabble, voki oraz glogster
- Rozbudowa strony internetowej szkoły.
Głównym problemem większości szkół jest brak środków finansowych na zakup nowoczesnego sprzętu. Postęp technologiczny i gwałtowne starzenie się sprzętu jest głównym problemem wielu dyrektorów. Nauczyciele chcą wykorzystywać TIK w nauczaniu i w większości są świadomi, że to „potrzeba naszych czasów” i kolejne godziny doskonalenia.
Nauczyciele mają jednocześnie świadomość, że nowe technologie nie są lekarstwem na wszystko. Podpisujemy się pod apelem do nauczycieli pani Rity Pierson, by „wierzyli w uczniów i faktycznie szukali z nimi prawdziwej, ludzkiej, osobistej relacji”, to na pewno dobra droga i nie zawsze z wykorzystaniem TIK.
Dziękujemy wszystkim zaangażowanym w zdobycie certyfikatu!