16 marca 2018 roku grupa 50 uczniów naszej szkoły wraz z opiekunami zwiedzała obozy Auschwitz I i Auschwitz II- Birkenau w Oświęcimiu. Był to największy z nazistowskich obozów koncentracyjnych i ośrodków zagłady. Życie w nim straciło około 1,1 miliona kobiet, dzieci i mężczyzn. Auschwitz jest symbolem Holocaustu, terroru i ludobójstwa.
Obiekt wpisany jest na listę Dziedzictwa Kultrowego UNESCO. Utworzony został przez Niemców w połowie 1940 roku na przedmieściach Oświęcimia, początkowo był miejscem przetrzymywania głównie Polaków- więźniów politycznych. Od 1942 roku stał się równocześnie jednym z kilku ośrodków ostatecznego rozwiązania kwestii żydowskiej- nazistowskiego planu zlikwidowania Żydów zamieszkujących okupowane przez III Rzeszę tereny.
Na terenie obozu Auschwitz I naziści utworzyli pierwszy obóz dla mężczyzn i kobiet, tu miały miejsce pierwsze eksperymenty uśmiercania przy użyciu Cyklonu B, tu na masową skalę rozpoczęli eksterminację ludności żydowskiej, tu prowadzili pierwsze zbrodnicze eksperymenty na więźniach, tu wykonywali większość egzekucji przez rozstrzelanie, tutaj też mieścił się centralny areszt obozowy w bloku nr 11 dla więźniów z wszystkich części obozowego kompleksu, a także główna komendantura obozu i większość biur SS. Stąd władze obozowe kierowały dalszą rozbudową kompleksu obozowego.
W obozie Auschwitz-Birkenau naziści wybudowali większość urządzeń masowej zagłady, w których zamordowano około miliona Żydów. Birkenau był jednocześnie największym obozem koncentracyjnym (blisko 300 prymitywnych, w większości drewnianych baraków), w którym w 1944 r. przebywało ponad 100 tys. więźniów: Żydów, Polaków, Romów i innych. Na blisko 200 ha zachowały się ruiny komór gazowych, miejsca wypełnione ludzkimi prochami, prymitywne baraki więźniarskie oraz kilometry obozowego ogrodzenia i dróg.
Ponad trzygodzinne zwiedzanie wywarło na młodzieży z Technikum Nr 2 niesamowite wrażenie. Aż trudno było uwierzyć, że “ludzie ludziom zgotowali taki los”. Wizyta w muzeum Auschwitz przybliżyła im okrutny los osób uwięzionych w obozach koncentracyjnych i zagłady. Pozwoliła pogłębić wiedzę historyczną na temat tego czym był i jak funkcjonował Holocaust oraz cała zbrodnicza machina nazistowskich Niemiec. Była to na pewno ważna lekcja człowieczeństwa, przeprowadzona z dbałością o wrażliwość młodych ludzi, ale bez nadmiernego łagodzenia strasznej prawdy.