Co kraj to obyczaj - różne zwyczaje, jedno Boże Narodzenie! - świąteczne przygotowania z Erasmusem+ . Coroczne Szkolne Święto Erasmusa to okazja do promowania programu Erasmus+ ze środków którego szkoła korzysta od kilkunastu lat. Dzięki nim uczniowie i nauczyciele mogą zdobywać za granicą nowe umiejętności i doświadczenia zawodowe, odwiedzać i poznawać różne kraje Europy. Szkolne święto Erasmusa było czasem doskonałej zabawy. Konkursy, prezentacje zwyczajów bożonarodzeniowych w krajach europejskich, które pokazały europejską wielokulturowość były ciekawą propozycją dla społeczności szkolnej. Konkurs piosenki obcojęzycznej pozwolił uczniom zaprezentować talenty wokalne.
Bardzo atrakcyjnie prezentowało się stoisko ze świątecznymi stroikami, które po konkursie zostały przeznaczone na sprzedaż, a pozyskane środku finansowe przekazano na zbiórkę charytatywną. Uczniowie klas pierwszych przygotowali stoiska z prezentacjami poszczególnych państw – Polski, Portugalii, Hiszpanii, Włoch, Niemiec, Irlandii oraz Wielkiej Brytanii, na których znalazły się tradycyjne świąteczne potrawy, charakterystyczne dla kuchni danego kraju. Młodzież zaprezentowała także regionalne i narodowe stroje. Wszyscy uczestnicy wzięli udział w degustacji przygotowanych potraw i wybrali w drodze głosowania najlepsze stoisko, którym okazało się stoisko polskie. Zwyciężyła tradycyjna polska kuchnia z pachnącym bigosem, pierogami, chlebem ze smalcem i kiszonym ogórkiem. Dziewczyny w kolorowych ludowych strojach były dopełnieniem malowniczego stoiska polskiego. Uczniowie, którzy odbyli już praktyki zagraniczne podzielili się swoim doświadczeniem i przeżyciami z zagranicznych praktyk zawodowych. Prezentowali zdjęcia oraz filmy z wyjazdów, zachęcali swoich rówieśników do udziału w projektach. Od września zrealizowano już trzy mobilności, w których wzięło udział 43 uczniów. Wszyscy realizowali szkolenia zawodowe w Sevilli w hiszpańskich szkołach zawodowych. Program dla uczniów zdobywających zawód technika informatyka obejmował 2 tygodniowe szkolenie z programowania aplikacji mobilnych oraz wizytę studyjną w startupowej firmie informatycznej SYCKET.
Projektowanie w programie CATIA V5, który należy do czołówki narzędzi używanych przez biura projektowe na całym świecie to propozycja z której skorzystali uczniowie zdobywający zawód technika mechatronika i technika mechanika. Szkolenie realizowano w Colegio Salesianos Trinidad Sevilla. Uczniowie odwiedzili hiszpańską firmę Moldes & Macierze Mesan, w której mogli zobaczyć jak wygląda wykorzystanie obrabiarek CNC w rzeczywistych warunkach w zakładzie produkcyjnym.
Program szkolenia zawodowego dla uczniów kształcących się w zawodzie technik organizacji reklamy obejmował kurs profesjonalnej fotografii, obróbka grafiki i przygotowanie internetowej kampanii reklamowej. Wizyta studyjna w Elio Estudio Fotográfico, która jest kreatywną hiszpańską agencją świadczącą profesjonalne usługi w zakresie reklamy oraz marketingu internetowego, pokazała młodym adeptom branży reklamowej ich przyszłe środowisko pracy.
Każdy uczestnik projektu otrzymuje Europass Mobilność oraz ECVET – dokumenty potwierdzające zdobyte umiejętności zawodowe, językowe i społeczne. Europejski system akumulowania i przenoszenia osiągnięć w kształceniu i szkoleniu zawodowym (ECVET – European Credit System for Vocational Education and Training) to inicjatywa Unii Europejskiej, która ma umożliwiać obywatelom państw europejskich łatwiejsze zdobywanie kwalifikacji zawodowych (świadectw, dyplomów), a przez to wspierać mobilność zawodową oraz uczenie się przez całe życie. ECVET wykorzystywany jest w projektach mobilności edukacyjnych, pomaga w organizowaniu mobilności edukacyjnej, szczególnie w opracowywaniu programu praktyki przez instytucje partnerskie, jest także dokumentem potwierdzającym osiągnięte za granicą efekty uczenia się, które są ważne w dalszej edukacji lub rozwoju zawodowym. Dokumenty przygotowywane są w dwóch językach: polskim i angielskim.
Uczniowie przebywając w środowisku międzynarodowym, mogą rozwijać swoje umiejętności w zakresie posługiwania się językiem angielskim, zwłaszcza zawodowym, a także hiszpańskim czy portugalskim, którego podstaw uczą się przed wyjazdem. Oprócz zdobycia cennych umiejętności zawodowych, uczestnicy projektu mają okazję poznać kulturę kraju goszczącego.
- Rozwijanie kontaktów z zagranicznymi partnerami to jeden z priorytetów szkoły zawartych w Europejskim Programie Rozwoju Szkoły. Współpracujemy z zagranicznymi partnerami w zakresie: organizacji zagranicznych praktyk zawodowych, wymiany doświadczeń z nauczycielami szkół zawodowych oraz certyfikacji umiejętności zawodowych. Jako Dyrektor Szkoły cieszę się, że uczniowie kształcący się w naszej szkole mają możliwość wyjazdów na zagraniczne praktyki. Uczniowie bardzo chętnie uczestniczą w projektach. Nie ponoszą żadnych kosztów związanych z wyjazdem. 100% kosztów finansowanych jest z programu Erasmus+, tj. koszty podróży, pobytu, organizacja szkoleń czy praktyk, program kulturowy i „kieszonkowe” dla uczniów na drobne wydatki podczas pobytu za granicą. Mój zespół projektowy pracuje w składzie wicedyrektor szkoły Beata Sławińska-Kopyś, nauczyciel Grażyna Kmiotek. Wsparcie „językowe” zapewniają nauczycielki języka angielskiego: Anna Pyzik, Aneta Troszczak. Dobór odpowiedniego partnera, ustalenie programu praktyki, napisanie projektu i jego realizacja to ogromne wyzwanie, ale jesteśmy skuteczni i z powodzeniem realizujemy kolejne projekty. W tym roku szkolnym jeszcze 3 grupy wyjadą na praktyki zagraniczne do Hiszpanii i do Irlandii. – podsumowała dyrektor szkoły Grażyna Małecka