Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie jest największą giełdą regionu Europy Środkowej i Wschodniej. Organizuje obrót na jednym z najdynamiczniej rozwijających się rynków kapitałowych w Europie. Jednym ze sposobów zachęcania młodych ludzi do zgłębiania wiedzy z dziedziny rynku kapitałowego jest Internetowa Gra Giełdowa (SIGG).
SIGG to projekt edukacyjny składający się z gry inwestycyjnej i nauki przy pomocy platformy edukacyjnej. Uczestnikami są 2-4 osobowe zespoły inwestujące pod opieką nauczycieli. Każdy zespół dysponuje jednym rachunkiem inwestycyjnym i określoną kwotą wirtualnych pieniędzy.
Uczestnicy najpierw poznają instrumenty finansowe notowane na warszawskiej giełdzie: akcje, ETF-y i kontrakty terminowe, a następnie wspólnie decydują, w jakie chcieliby zainwestować oraz dokonują transakcji.
Młodzież naszej szkoły od wielu lat uczy się, jak inwestować na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W tym roku szkolnym w ramach nauki Podstaw Przedsiębiorczości 10 zespołów skupiających 27 uczniów z 2 klas które uczy p.Grażyna Małecka z 1lt i 2pmt oraz 2 zespoły, które zgłosiła p.Małgorzata Szymczyk z klas 3mt i 3rt zarejestrowały się na platformie - GPWtr@der, by wziąć udział w Szkolnej Internetowej Grze Giełdowej. To już 18 edycja SIGG.
Gra składa się z 3 etapów. Zespoły rejestrowały się do 29.10.2019r..
13.01.2020r. skończyła się pierwsza runda SIGG. Ranking po I rundzie w województwie świętokrzyskim pokazał, że na 5 miejscu na 195 zespołów naszego województwa, ale na I miejscu wśród starachowickich szkół, które również brały udział w SIGG, znalazł się zespół z naszego Technikum o nazwie” Beski „w składzie Kacper Różycki i Mateusz Mazur- uczniowie klasy pierwszej kształcący się w zawodzie technik logistyk. Uczniowie mając do dyspozycji wirtualne 20tysięcy na koniec I rundy osiągnęli wartość portfela w kwocie 22 805,39 PLN (czyli zysk +14,03%).
II etap SIGG obejmujący inwestycje na rynku kontraktów terminowych ruszył w dniu 25 lutego br. i trwał do 26 marca br.
Tym razem, rywalizujące zespoły otrzymały do dyspozycji wirtualne pieniądze w kwocie 10 tys. zł. Po raz kolejny zadaniem uczestników było pomnożenie posiadanych środków.
Po II etapie znów uczniowie ZSZnr2 znaleźli się w czołówce świętokrzyskiej. Tym razem zajęli wysoką II lokatę w województwie. W skali kraju osiągnęli wynik dający im 86 miejsce na 5163 zespoły uczestniczące w SIGG z całego kraju.
Tym razem był to zespół „Kamyk Team”, w którego skład wchodzą uczniowie klasy 2: Norbert Saramak i Damian Zięba, kształcący się w zawodzie technik pojazdów samochodowych. Ich inwestycje skutkowały tym, że wartość portfela na koniec II rundy osiągnęli na poziomie 16 264.00 PLN. (czyli zysk+62.64%).
Jest to dobry wynik, ale troszkę za mało, aby zakwalifikować się do 10 najlepszych zespołów, które 15 czerwca br. zmierzą się w finale, w siedzibie GPW w Warszawie.
Cieszę się z sukcesów moich uczniów. Gratuluję im. Wierzę, że wiedza, którą zdobyli i doświadczenie pozwoli im w przyszłości pomnażać swoje rzeczywiste środki pieniężne. Można przez zabawę świetnie się uczyć, poznawać nie łatwe treści ekonomiczne.
Temat GPW w Warszawie darzę ogromnym sentymentem. W początkowych latach mojej pracy w ZSZ nr 2 przygotowywałam młodzież do Olimpiady Wiedzy Ekonomicznej, którzy nie raz reprezentowali szkołę na etapie centralnym tej olimpiady. W roku 2000/2001 w XIV edycji tej Olimpiady tematem przewodnim była: Rola rynku kapitałowego w rozwoju gospodarczym Polski. Tematykę GPW należało solidnie zgłębić. Wówczas mój uczeń Dariusz Mikos zajął pierwsze miejsce w Polsce w tej Olimpiadzie. Do dzisiaj nikt z naszego województwa nie powtórzył sukcesu Darka w tej trudnej Olimpiadzie. Tematyka GPW zawsze przypomina mi sukces ucznia ZSZnr2.- mówi Grażyna Małecka
W Technikum nr 2 im. E. Kwiatkowskiego w ZSZnr2 uczy się naprawdę zdolna i inteligentna młodzież, która ma potencjał ,by odnosić sukcesy na najwyższym szczeblu biorąc udział chociażby w takich konkursach wiedzy ekonomicznej.
Jeszcze raz gratuluję moim uczniom i zachęcam kolejnych do brania udziału w SIGG - powiedziała Grażyna Małecka.