W tym roku szkolnym nawiązaliśmy współpracę z Uniwersytetem Warszawskim. Przystąpiśmy do Projektu „Uczelnie Szkołom – o finansach z NBP - mów swoim pieniądzom dokąd mają iść, zamiast się zastanawiać, gdzie się rozeszły”, którego beneficjentem jest wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. Projekt finansowany jest przez Narodowy Bank Polski.
We wrześniu w naszej szkole odbyły się bardzo ciekawe warsztaty inaugurujące zadania projektowe. Prowadzili je wyjątkowi goście: pani prof. dr hab. Marta Postuła i pan dr Rafał Cieślik - pracownicy wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
Głównym celem projektu jest zwiększenie świadomości ekonomicznej i wiedzy finansowej w zakresie bezpiecznego inwestowania oraz oszczędzania u uczniów, w tym w szczególności:
- zwiększenie u uczestników projektu wiedzy na temat zasad świadomego i rozsądnego zarządzania finansami osobistymi, w szczególności posiadanymi oszczędnościami, w życiu codziennym i realizowaniu długoterminowych celów;
- zwiększenie u uczestników projektu wiedzy na temat instytucji systemu finansowego i rynku kapitałowego, ze szczególnym uwzględnieniem różnych możliwości oszczędzania i inwestowania środków finansowych oraz ryzykiem wiążącym się z korzystania z każdego z nich;
- zwiększenie u uczestników projektu wiedzy na temat innowacyjnych technologii w zakresie obrotu bezgotówkowego, w tym szczególnie w kontekście kosztów i bezpieczeństwa dokonywania transakcji,
- wykształcenie umiejętności pozyskiwania rzetelnych informacji dotyczących firm i produktów finansowych ( kredyty, pożyczki, ubezpieczenia, instrumenty finansowe), w szczególności pod kątem świadomości ryzyka finansowego oraz konsekwencji złych decyzji;
- wykształcenie umiejętności świadomego oszczędzania i inwestowania poprzez udział w grze symulacyjnej.
Zgodnie z założeniami projektu ww. cele były realizowane w ramach zajęć kontaktowych (stacjonarnych oraz zdalnych) oddelegowanych pracowników Wydziału Zarządzania UW z uczniami oraz grę decyzyjną on-line. Zadaniem kończącym działania projektowe był udział w interaktywnej grze decyzyjnej. Każdy uczestnik, po zalogowaniu do gry, w wyznaczonym czasie podejmował określone decyzje dotyczące działań z własnymi (wirtualnymi) pieniędzmi.
Zwycięzcą w grze z naszej szkoły został Konrad Borek uczeń klasy drugiej, kształcący się w zawodzie technik mechatronik. Konrad zmaksymalizował swoje zyski i podjął najwięcej odpowiednich decyzji dotyczących inwestowania. Został zwycięzcą. Otrzyma nagrodę rzeczową - tablet o wartości 1000 zł i tytuł „lidera inwestycji”. Dodatkowo, szkoła uczestnicząca w projekcie, otrzyma tytuł „Szkoły przyjaznej finansom osobistym”.
Tematyka projektu wpisuje się w wytyczne polityki oświatowej MEN na ten rok szkolny. Jesteśmy tym bardziej przekonani o tym, ze nasi uczniowie kształcąc się w zawodach tak poszukiwanych na rynku pracy będą mieli w niedalekiej przyszłości dylematy jak pomnażać swoje nadwyżki finansowe!