W dniach 22-23 marca 2013 roku Marietta Gwóźdź i Kamil Kurek, uczniowie klasy pierwszej o specjalności organizacja reklamy, pod opieką Sławomira Gwardysia wzięli udział w Warszawie, w drugim zjeździe programu historycznego „Polska w XX wieku”. Celem programu jest wsparcie młodzieży i nauczycieli w rozwijaniu zainteresowań historią, w szczególności historią najnowszą oraz promowanie wiedzy historycznej, jako ważnego narzędzia rozumienia współczesnego świata.
Głównym celem drugiego zjazdu było zapoznanie uczniów z dziejami Warszawy, podczas II wojny światowej. Kluczową rolę odegrała w tym wizyta uczniów w Muzeum Powstania Warszawskiego. Wywarło ono na uczniach ogromne wrażenie. Nie tylko z racji siły oddziaływania nagromadzonych tam eksponatów, ale i bardzo ekspresyjnej i sugestywnej narracji przewodnika oprowadzającego ich po muzeum. O sile jego przekazu świadczyło choćby to, iż do grupki uczniów uczestniczących w warsztatach Fundacji Bronisława Geremka przyłączały się osoby, indywidualnie zwiedzające muzeum. Większą część zajęć drugiego dnia wypełniło uczniom omówienie tej wycieczki. Zajęcia warsztatowe prowadzone przez pracowników Fundacji dotyczyły życia codziennego mieszkańców okupowanej przez Niemców podczas II wojny Warszawy. Zajęcia dla nauczycieli odbywały się w Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno - Społecznych i Szkoleń. Prowadzone były przez jego dyrektora Pana Arkadiusza Walczaka. Celem ich było pokazanie jak można wykorzystać filmy, zarówno na lekcjach historii, wos- u jak i na lekcjach wychowawczych.
W sobotni wieczór uczestnicy programu mieli przyjemność obejrzeć wspaniały spektakl w Teatrze Na Woli pt.„Nasza klasa”. Przedstawiał on niemal stuletnią historię stosunków polsko - żydowskich, w kontekście zmieniających się ustrojów i okupacji. Nawiązywał on do wydarzeń w Jedwabnem. Losy polsko- żydowskiej wspólnoty, zawiązanej w latach 30-tych XX wieku, w pewnej klasie szkoły powszechnej gdzieś na wschodzie Polski przedstawiały historię wspólnego polsko- żydowskiego dziedzictwa. Spektakl uświadomił młodym ludziom jak na ich życie może wpływać oddziaływanie zarówno rządzących, ideologii, historii, wychowania, nienawiść, strach, zawiedzione lub spełnione miłości.
Zajęcia bardzo podobały się Marieccie i Kamilowi. Zwłaszcza, że ten zjazd „zaoferował” im bardzo dużo tzw. „żywej” historii, dzięki czemu mogli empatycznie poznawać dzieje Warszawy podczas II wojny światowej. Nie udało się znowu, z racji przenikliwego zimna, przeprowadzić spaceru po Warszawie, podczas którego mieli poznawać ślady wielokulturowości naszej stolicy.