W dniach 18-22 listopada 2013r. dwunastu nauczycieli naszej szkoły uczestniczyło w wizycie studyjnej na temat „Metod i form kształcenia zawodowego w dziedzinie zielonej gospodarki w Niemczech”. Wizyta jest jednym z działań podjętych w projekcie „PWP-EKOtechnik kształcenie z energią” realizowanym przez Akademię Przedsiębiorczości z ZSZnr2 w Starachowicach w partnerstwie ponadnarodowym z Entwicklungsgesellschaft Energiepark Lausitz GmbH w Finsterwalde, na podstawie umowy z ŚBRR, współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznegow ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
W ramach projektu w Technikum nr 2 w Starachowicach powstanie nowoczesne Laboratorium Odnawialnych Źródeł Energii – poinformowała dyrektor Grażyna Małecka. W budżecie projektu zaplanowano zakup i montaż wyposażenia Laboratorium OZE w zakresie zgodnym z programem kształcenia w zawodzie Technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej oraz potrzebami wdrażania zmian wizyty nauczyciele uczestniczyli w spotkaniu z przedstawicielami Initiative Bürgerkraftwerk Drezno, którzy zajmują się promowaniem pozyskiwania energii z odnawialnych źródeł oraz rozpowszechnieniem idei współpracy i oszczędności energii w społeczeństwie począwszy od pojedynczych jednostek, pracodawców przez instytucje, stowarzyszenia oraz szkoły. Jedną ze szkół promujących swoją działalnością oszczędność energii jest Gymnasium Bürgerwiese w Dreźnie, które odwiedzili uczestnicy projektu.
Następnie odbyli wizytę w fabryce koncernu VW Gläserne Manufaktur Drezno, w którym przedstawiono ekologiczne rozwiązania stosowane w fabryce i przy produkcji samochodów.
Kolejnym etapem wyjazdu była wizyta w biogazowni w Bönitz wyposażonej w nowoczesny blok grzewczo - energetyczny Blockheizwerk i udział w warsztatach szkoleniowych dotyczących praktycznego wykorzystania odnawialnych źródeł energii oraz nowoczesnych technologii stosowanych do wytwarzania energii.
Wizyta w Energiepark Finsterwalde w Massen orazwarsztaty WEQUA w Lauchhammer miały na celu przedstawienie uczestnikom systemu kształcenia zawodowego w Niemczech, zapoznanie z modułowym tokiem nauczania oraz metodami wdrażania programów kształcenia w zakresie OZE. Przedstawiono, również przykłady praktycznego zastosowania odnawialnych źródeł energii na przykładzie budynku szkoły pasywnej SeeCampus w Lauchhammer, elektrowni wiatrowych, biogazowni oraz solarnych stacji benzynowych.
programów kształcenia o moduły związane z energią odnawialną i termomodernizacją budynków w pozostałych zawodach objętych projektem: technik ochrony środowiska, budownictwa, mechatronik i elektryk. Laboratorium OZE zostanie wyposażone w nowoczesne zestawy dydaktyczne w pięciu kategoriach: energia wiatrowa, słoneczna, termalna, wodna oraz wydajność energetyczna.
Celem wyjazdu studyjnego do Niemiec, jak informuje Prezes Zarządu Akademii Przedsiębiorczości Michał Zatorski, było podniesienie kwalifikacji kadry pedagogicznej z zakresu efektywnego kształcenia na kierunkach związanych z Odnawialnymi Źródłami Energii (OZE) oraz poznanie nowoczesnych technologii i trendów wykorzystania OZE i technik pozwalających na ograniczenie zużycia energii.
W pierwszym dniu Spotkanie w Centrum Szkół Zawodowych w Elsterwerda - partnerem kształcenia teoretycznego w systemie dualnym pozwoliło nauczycielom zdobyć wiedzę na temat systemu nauczania, programów oraz wymienić doświadczenia i poglądy z kolegami z Niemiec. Podczas tej wizyty uczestnicy zwiedzili laboratorium metali, automatyzacji i elektrotechniki.
Ostatnim punktem programu była wizyta w Centrum Treningowym Praxishaus Izby Rzemieślniczej w Poczdamie. Centrum zajmuje się kształceniem praktycznym w zawodach, które są bezpośrednio lub pośrednio związane z wytwarzaniem, gromadzeniem i wykorzystywaniem energii odnawialnych oraz związanych z instalacją i konserwacją urządzeń energetyki odnawialnej. Podczas warsztatów uczestnicy szkolenia poznali techniki analiz budynków takich jak: BlowerDoor, termografii budowlanej, lokalizacja nieszczelności, zasady montażu i działania pomp ciepła oraz urządzeń energetyki słonecznej i fotowoltaiki.