Open menu

NOWOCZESNY UCZEŃ W NOWOCZESNEJ SZKOLE

Spis treści

PURWM_polska_dwujezyczna_CMYK.png

Tytuł projektu:


Nowoczesny uczeń w nowoczesnej szkole - polsko-ukraińska wymiana doświadczeń w kształceniu zawodowym

 

Kwota dofinansowania: 70 016,29 zł

Czas trwania projektu: 2024-05-01 - 2024-10-15 

 

Głównym celem projektu jest zbliżenie narodów polskiego i ukraińskiego poprzez wzmacnianie współpracy szkół partnerskich Barskiego College’u Transportu i Budownictwa Narodowego Uniwersytetu Transportu na Ukrainie i Technikum nr 2 w Starachowicach w zakresie edukacji technicznej i branżowej i wykorzystania ICT w kształceniu zawodowym. Projekt umożliwił nawiązanie i rozwijanie bezpośrednich kontaktów i współpracy młodzieży, nauczycieli i dyrekcji obu szkół. Zrealizowano 8-dniowe spotkanie w Polsce, poprzedzone działaniami online. Młodzież zaprezentowałą systemy edukacji w swoich krajach i oferty edukacyjne swoich szkół. Odbyły się lekcje pokazowe, prezentacje dobrych praktyk realizowane w szkołach partnerskich w kształceniu uczniów w zawodzie technik logistyki, technik informatyk i technik drogownictwa. Nauczyciele podzielili się wiedzą i doświadczeniem w zakresie wykorzystywania nowoczesnych technologii w kształceniu zawodowym. Uczestnicy projektu wspólnie dyskutowali o roli sztucznej inteligencji w nauczaniu i funkcjonowaniu współczesnej szkoły. W czasie wolnym realizowany był program kulturowy, który umożliwił poznanie elementów wspólnej historii, kultury i skupiony był na wielokulturowości widzianej oczami młodego pokolenia.

The main goal of the project is to bring the Polish and Ukrainian nations closer together by strengthening the cooperation between partner schools: Barsky College of Transport and Construction of the National Transport University in Ukraine and Technical School No. 2 in Starachowice, in the fields of technical and vocational education, as well as the use of ICT in vocational training. The project facilitated the establishment and development of direct contacts and cooperation between students, teachers, and the management of both schools. An 8-day meeting was held in Poland, preceded by online activities. The students presented the education systems of their respective countries and the educational offerings of their schools. Demonstration lessons and presentations of best practices were conducted, showcasing how partner schools educate students in the fields of logistics technician, IT technician, and road construction technician. The teachers shared their knowledge and experience in using modern technologies in vocational education. Project participants also discussed the role of artificial intelligence in teaching and the functioning of modern schools. During their free time, a cultural program was implemented, allowing participants to explore elements of shared history and culture, focusing on multiculturalism as seen through the eyes of the younger generation. 

 


W obliczu konfliktu zbrojnego na Ukrainie, bardzo istotne jest promowanie wartości pokoju, pojednania i wzajemnego zrozumienia między narodami. Projekt był okazją do budowania przyjaźni między młodymi ludźmi z Polski i Ukrainy, przełamywania uprzedzeń i budowania pozytywnych relacji międzykulturowych. Mimo trudnej sytuacji na Ukrainie,młodzi ludzie nadal potrzebują możliwości rozwoju osobistego, edukacyjnego i zawodowego. Projekt będzie stanowić okazję do zdobycia nowych umiejętności, poszerzenia horyzontów oraz zbudowania perspektyw na przyszłość, niezależnie od trwającego konfliktu. Realizacja projektu młodzieżowego na terenie Polski przyczyniła się do dalszego rozwoju współpracy między Polską i Ukrainą, nawet w trudnych czasach. Wspólna praca nad projektem jest symbolem solidarności  i gotowości do budowania lepszej przyszłości poprzez dialog i współpracę.


Ukraiński system oświaty

 

 

 Źródło: http://enic.in.ua/index.php/en/educationl-system

 

Obowiązek pobierania nauki w Ukrainie rozpoczyna się w wieku 6 lat.

Obecnie, po reformie edukacji wprowadzonej w 2017 r. edukacja szkolna jest stopniowo wydłużana z 11 do 12 lat i jest realizowana na 3 poziomach:

‒ szkoła podstawowa, 4 lata (od 2018 r.)

‒ szkoła średnia niższa, 5 lat (od 2022 r.)

‒ szkoła średnia wyższa (pełne wykształcenie średnie), obecnie 2 lata (3 lata od 2027 r.).

Dokumentem uprawniającym do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe jest świadectwo uzyskania pełnego wykształcenia średniego (свідоцтво про здобуття повної загальної середньої освіти). Od 2006 r. w uczelniach podległych Ministerstwu Oświaty i Nauki Ukrainy przyjęcie na studia odbywa się w oparciu o wyniki Niezależnej Oceny Zewnętrznej (ZNO).

ZNO jest ustandaryzowanym testem, obowiązkowym dla wszystkich absolwentów szkół średnich pragnących ubiegać się o przyjęcie do szkół wyższych na Ukrainie. Przeprowadzany jest przez Ukraińskie Centrum Oceny Jakości Kształcenia z takich przedmiotów, jak: język i literatura ukraińska, historia Ukrainy, matematyka, biologia, chemia, fizyka, geografia, język angielski, niemiecki, francuski, hiszpański i rosyjski.

Test z języka ukraińskiego i literatury jest obowiązkowy dla wszystkich zdających. Zdawanie testów z innych przedmiotów jest uzależnione od kierunku studiów, na jaki dana osoba pragnie się przyjąć. Zdający ma możliwość wyboru nie więcej niż czterech przedmiotów dodatkowych. W procedurze przyjęcia na studia każda uczelnia może określić własny system punktacji oraz minimalny próg kwalifikacyjny, na który składać się mogą: wyniki ZNO, oceny uzyskane na świadectwie szkoły średniej oraz wyniki innych testów i osiągnięć aplikującego.

Osoba zamieszkała w obwodzie ma pierwszeństwo przy rekrutacji do szkoły obwodowej (rejonizacja). Zgodnie z ustawą o pełnym średnim ogólnokształcącym wykształceniu, wprowadzono możliwość odstąpienia od wyznaczania obwodu dla szkół, których działalność edukacyjną określają międzynarodowe umowy Ukrainy.

Językiem nauczania jest język ukraiński. Ustawa o pełnym średnim ogólnokształcącym wykształceniu ustanawia minimalny wymiar czasu nauczania w języku państwowym w przypadku uczniów mniejszości narodowej:

  1. w 4-letniej szkole podstawowej – 20%,
  2. w 5-letniej szkole średniej I stopnia – stopniowy wzrost do 40% w kl. 9,
  3. w 3-letniej szkole średniej II stopnia – 60%.

 

Informacje ze strony - dostęp: https://portaledukacyjny.krakow.pl/aktualnosci/258821,1812,komunikat,ukrainski_system_oswiaty___informacje_mein_dla_dyrektorow_i_nauczycieli.html

 


 

Jak uczymy obsługi i programowania dronów w Zespole Szkół Zawodowych nr 2 w Starachowicach?

Na lekcji pokazowej, prowadzonej przez nauczyciela informatyki Mariusza Nowaka, uczniowie mieli niepowtarzalną okazję nauczyć się programowania w Pythonie z wykorzystaniem dronów! Podczas warsztatów, pod jego czujnym okiem, wszyscy nie tylko dowiedzieli się, jak działa system sterowania dronami, ale także sami mogli spróbować swoich sił w pilotowaniu! Nasze zajęcia to nie tylko teoria – to praktyka, współpraca i ogromna satysfakcja z odkrywania nowych technologii.  Na koniec lekcji odbyła się bitwa dronów, w której uczniowie rywalizowali o jak najlepsze umiejętności w kontrolowaniu dronów. 

slajd5_drony.png

 

 drony.jpg

 

 


 

Szkoła w Barze to przykład zaangażowania i pasji, z jaką dyrekcja i nauczyciele dbają o wysoką jakość kształcenia zawodowego. Dzięki ich determinacji uczniowie mogą uczyć się z dwóch podręczników opracowanych przez nauczycieli tej szkoły! 

Podręczniki te nie tylko wspierają efektywne przyswajanie materiału, ale także rozwijają umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy, szczególnie w zakresie hydrauliki, hydro- i pneumoprzenośników. 

Co wyróżnia te podręczniki?
  • Cel: Ułatwienie przyswajania wiedzy z zakresu hydrauliki oraz rozwijanie umiejętności praktycznych.
  • Zakres tematyczny: Obejmuje podstawy hydrauliki, hydrostatykę, hydrodynamikę oraz szczegółowe omówienie hydro- i pneumoprzenośników.
  • Praktyczne zastosowanie: Zawiera liczne ilustracje i schematy ułatwiające zrozumienie teorii i rozwój umiejętności technicznych.
  • Interdyscyplinarność: Powiązanie z fizyką, chemią, maszynami drogowymi i językiem obcym wspiera wszechstronny rozwój uczniów.

To inspirujący przykład innowacyjności, który pokazuje, jak nauczyciele mogą wpływać na jakość kształcenia zawodowego. W ramach projektu zaprezentoano podręcznik, którego autorem jest nauczyciel Roman Ryazantsev ze szkoły partnerskiej z Ukrainy: Hydraulika i napędy pneumatyczne oraz Eksploatacja i naprawa pojazdów drogowych, z których korzystają uczniowie w barskim technikum.

Kolejny podręcznik autorstwa Witalija Szczerbatiuka oraz Wadyma Wojtenko wykorzystany jest na specjalności "Pojazdy drogowe" na zajęciach "Detale maszym drogowych". Szczególne miejsce w podręczniku zajmuje rozdział "Transmisja maszyn Caterpillara". Głównym inicjatorem napisania tej współczesnej części był p. Dyrektor Józef Kibitlewski, który nawiązał kontakty z głównym menedżerem firmy Caterpillar a także zorganizowany został wyjazd do Centrum technicznego kształcenia Caterpillara ( m. Kijów). W 2020 roku w konkursie "Współczesny podręcznik techniczny " zajął 1 miejsce w Ogólnoukrainskim konkursie "Pedagogiczny OSCAR 2020 ".

 


W ramach naszego projektu wymiany młodzieży zrealizowaliśmy szereg zajęć integracyjnych, które odegrały kluczową rolę w budowaniu relacji i wzajemnym zrozumieniu pomiędzy uczestnikami z różnych krajów. Zajęcia te miały na celu nie tylko integrację grupy, ale także lepsze poznanie kultur, wartości i sposobów myślenia każdego z uczestników. 

Podczas warsztatów, gier zespołowych oraz kreatywnych wyzwań, uczniowie mieli okazję pracować razem, rozwijać umiejętności współpracy i komunikacji, a także dzielić się swoimi doświadczeniami. Dzięki różnorodnym aktywnościom, jak na przykład gry zespołowe, warsztaty artystyczne czy debaty, młodzież mogła lepiej zrozumieć siebie nawzajem, a także zbudować trwałe relacje, które wykraczają poza granice kraju.

Integracyjne spotkania pozwoliły uczestnikom nie tylko na wzmocnienie więzi, ale również na odkrycie nowych pasji i talentów, które na pewno będą kontynuowane w przyszłych wspólnych projektach. Wspólnie spędzony czas zaowocował stworzeniem wyjątkowej atmosfery współpracy, otwartości i wzajemnego wsparcia, które stanowią fundament każdego udanego międzynarodowego projektu.

zajęcia integracyjne pełne kreatywności i śmiechu!  Podczas naszych zajęć integracyjnych prowadzonych przez panią profesor Grażyny Franczyk, przenieśliśmy się w przyszłość! Każdy z nas przelał na papier swoje wyobrażenie świata za 50 lat, a potem mieliśmy okazję zaprezentować nasze prace. Co za kreatywne wizje!  A to był dopiero początek zabawy! Warsztaty "Biżuteria z makaronu" – klasyka, którą wszyscy kochają!  Tworzyliśmy oryginalne naszyjniki, bransoletki i pierścionki – każdy unikatowy. A później? Bitwa na papierowe kule!  Śmiechu było co niemiara, każdy miał szansę się wyżyć i zrelaksować.  Na zakończenie, prawdziwa wisienka na torcie – pokaz gimnastyki powietrznej na szarfach (aerial silk) w wykonaniu naszej Wiktorii!  Wszyscy byliśmy pod ogromnym wrażeniem jej talentu i gracji! To były niesamowite chwile pełne integracji, śmiechu i zabawy! Dzięki wszystkim za ten wyjątkowy czas!

 

 integracja3.jpg

Wspólne zajęcia sportowe – integracja przez ruch! 
W naszym spotkaniu nie zabrakło momentów sportowych!  Polska i ukraińska młodzież zmierzyła się w emocjonującym meczu piłki nożnej, który dostarczył mnóstwo wrażeń i radości na boisku.  Był pokaz gimnastyki i akrobatyki – pełen energii i spektakularnych figur!  Nasi uczniowie zaskoczyli nas swoimi umiejętnościami i zaangażowaniem. Wspólnie tańczyliśmy belgijkę – taniec, który nie tylko łączy ludzi, ale i wywołuje mnóstwo śmiechu i pozytywnej energii!  To była świetna okazja do integracji, wzajemnego poznania się i wspólnej zabawy! 

sport.jpg

 


  1. Wizyta w Muzeum Starożytnego Hutnictwa Świętokrzyskiego im. Mieczysława Radwana w Nowej Słupi.
  2. Polsko-ukraińska podróż do Krakowa z wizytą na Wawelu.
  3. Park Legend w Nowej Słupi.
  4. Świętokrzyskie jakie piękne...Święty Krzyż - Klasztor Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej.
  5. Wieczór legend świętokrzyskich.
  6. Melodia dwóch kultur - wieczór polsko-ukraińskiej muzyki.

 



  1.  Social media:
    1. FB szkolny https://www.facebook.com/technikum2starachowice 
    2. grupa projektowa https://www.facebook.com/groups/373880056810678 
    3. FB Ukraina //www.facebook.com/@bfktbntu.edu/">https://www.facebook.com/@bfktbntu.edu/ 
    4. YouTube - БФКТБ НТУ https://www.youtube.com/watch?v=mGsPST52LEM 
  2. Strona www:
    1. https://technikum.net.pl/www/index.php/projekty/aktualne/purwm-2019/2024 
    2. Ukraina: https://vspbfktbntu.com.ua/news/all/texnicna-osvita-ukrayini-i-polshhi-obminyujemosya-dosvidom-buduyuci-nadiinii-mist-spivpraci 
    3. strona www Powiat Starachowicki: https://www.powiat.starachowice.pl/?pid=1&ca=show&id=5368 
    4. Starachowice Net.pl https://www.facebook.com/photo?fbid=1070579011733868&set=pcb.1070580815067021 
    5. Artykuł: Polsko-ukraińska wymiana doświadczeń w kształceniu zawodowym: https://starachowice-net.pl/informator/news/polsko-ukrai-ska-wymiana-do-wiadcze-w-kszta-ceniu-zawodowym?fbclid=IwY2xjawFzA0NleHRuA2FlbQIxMAABHUIKxK7i5RaLJ4oeq2bhWF_sc8xIw9q79RTktqAuxU2YbvtKMeniA08W9A_aem_BDF7yxQO9AUC9LqQER9M8A
© 2024 Zespół Szkół Zawodowych Nr 2 w Starachowicach - Webmaster: Dariusz Leszczyszyn.

Please publish modules in offcanvas position.

Free Joomla! templates by Engine Templates