Od kilku lat uczestniczymy w projektach, których celem jest podnoszenie jakości kształcenia i uzyskiwanie dodatkowych kwalifikacji. Dzięki środkom unijnym nie tylko młodzież, ale i pracownicy doskonalą swoje umiejętności, nawiązują współpracę z różnymi zagranicznymi szkołami, wymieniają się doświadczeniami pedagogicznymi.
W ramach programu ERASMUS+, realizując projekt „Nowoczesne technologie w szkole XXI wieku”, w dniach 16.01. – 23.01. i 23.01. – 30.01.2016 dwie dwunastoosobowe grupy nauczycieli i pracowników administracji Zespołu Szkół Zawodowych nr 2 w Starachowicach wyjechały do Wielkiej Brytanii.
Partnerem projektu była instytucja Polaris EU Enterprise Limited, z którą szkoła już wcześniej współpracowała, zarówno podczas realizacji praktyk uczniowskich, jak i staży nauczycieli.
Celem projektu było zwiększenie mobilności nauczycieli i pracowników administracji, doskonalenie umiejętności językowych, poznanie angielskiego systemu edukacji, zdobycie wiadomości o współpracy brytyjskich szkół ze stowarzyszeniami rodziców.
W ciągu sześciu dni uczestnicy przeszli intensywny 30-godzinny kurs języka angielskiego. Zajęcia odbywały się pod okiem angielskiego lektora w Domu Polskim, będącym siedzibą Polonii w Stafford. Na zakończenie wszyscy otrzymali certyfikaty potwierdzające uczestnictwo w szkoleniu.
Ważnym punktem była wizyta w City of Wolverhampton College, gdzie nauczyciele zapoznali się z brytyjskim systemem szkolnictwa., a podczas spotkania z pracownikami szkoły dowiedzieli się o zasadach funkcjonowania tej placówki. O strategii marketingowej szkoły opowiadała Emma Evans, Andrew Cartwright mówił o programach nauczania, Caroline Snape przedstawiła zasady rekrutacji i systemu wsparcia finansowego uczniów. Dużą rolę w College’u przywiązuje się do pomocy psychologiczno-pedagogicznej. O formach tej pomocy opowiedziała Marcia Hudson – Monfries. Z wypowiedzi Lucy Bennett wynikało, że szkoła pozyskuje środki z funduszy unijnych, co pozwala na jej rozwój.
Nauczyciele z Polski mieli też sposobność uczestniczenia w konferencji na temat e–learningu i wykorzystania nowoczesnych technologii w dydaktyce szkolnej oraz zobaczyć bogatą bazę, np. warsztaty mechaniczne, pracownie artystyczne, salę teatralną, profesjonalne studia nagrań, co pozwala kształcić młodzież w wielu zawodach.
Podobnie jak nasza szkoła, College w Wolverhampton śledzi rynek pracy i dostosowuje swoją ofertę edukacyjną do jego potrzeb. College to bardzo duża szkoła, w której rocznie uczy się kilka tysięcy uczniów w wieku od 16 do 24 lat. Mogą oni tu zdobyć zawód, a nawet robić magisterium. Wymaga to jednak wielkiego nakładu pracy zarówno ze strony nauczycieli, jak i rodziców, z którymi szkoła stara się współpracować. Popularną formą są tzw. Stowarzyszenia Nauczycieli i Rodziców, które opierają się na partnerstwie i budowaniu poczucia wspólnoty między domem a szkołą. Zapewniają uczniom wsparcie w nauce i poczucie bezpieczeństwa.
W czasie pobytu w Wielkiej Brytanii nauczyciele zrealizowali także program kulturowy. Oprócz Stafford, zwiedzili wiele ciekawych miejsc. W Londynie zobaczyli m.in. Buckingham Palace, St. James’s Park (najstarszy z królewskich parków w Londynie), Westminster Abbey (kolegiata św. Piotra w opactwie westminsterskim), wieżę zegarową Big Ben, zrekonstruowany teatr The Globe, Modern Gallery, Muzeum Figur Woskowych Madame Tussauds, Trafalgar Square, Downing Street.Nie mniejsze zaciekawienie wzbudziły także: Chinatown, Tower Bridge czy Tower of London. Z pewnością wielką ucztą duchową był pobyt w National Gallery., gdzie można było podziwiać wielkich mistrzów malarstwa, w tymClaude’a Moneta, Edgara Degas’a oraz dzieła Vincenta van Gogha.
Dużą atrakcją był również wyjazd do Liverpoolu, kojarzonego głównie z zespołem The Beatles oraz słynną drużyną piłkarską. Szczególnym miejscem, które zobaczyli, był Cavern Pub, będący muzeum zespołu The Beatles. Tu zaczynało swoją karierę lub koncertowało wielu mistrzów wszech czasów rocka, popu, jazzu. Specjalne tablice upamiętniają występy takich sław, jak Queen, Rolling Stones, David Bowie, The Kings, Rod Steward, no i oczywiście The Beatles. W tej legendarnej piwnicy można było posłuchać muzyki Beatlesów na żywo w wykonaniu młodych artystów.
Grupa nauczycieli ze Starachowic zwiedziła też dwa wyjątkowe miejsca. Pierwszym był Stratford – miasto, w którym urodził się William Szekspir, a drugim - Oxford – miasto znane jako siedziba najstarszego Uniwersytetu.
Udział w projekcie umożliwił nauczycielom rozwój pedagogiczny, osobisty, kulturowy i oczywiście językowy. Zdobyta wiedza i doświadczenia wzbogaciły ich warsztat pracy, co z pewnością przełoży się również na pracę szkoły.