Ułatwienia dostępu

Open menu

Diagnoza potrzeb szkoły - Wprowadzenie

Spis treści

Kształcenie zawodowe w Polsce odgrywa istotną rolę zarówno dla uczniów, jak i dla gospodarki i jest priorytetowym wyzwaniem w obszarze edukacji. Ma na celu przygotowanie uczniów do konkretnych zawodów i umożliwienie im zdobycia praktycznych umiejętności i wiedzy. Szkoły zawodowe i technika działają w ścisłej współpracy z pracodawcami, aby monitorować potrzeby rynku pracy i dostosowywać programy nauczania do wymagań branżowych. Kształcenie zawodowe odgrywa kluczową rolę we wspieraniu rozwoju gospodarczego poprzez zapewnienie wyszkolonej siły roboczej, która jest niezbędna dla różnych sektorów przemysłu. Poprawia dostępność wykwalifikowanych pracowników dla przedsiębiorstw, a także promuje innowacyjność i rozwój technologiczny. Diagnoza powstała w celu zaplanowania działań ukierunkowanych na rozwój placówki, wzrost efektywności pracy szkoły, zacieśnienie współpracy z lokalnymi pracodawcami, podniesienia jakości i atrakcyjności kształcenia zawodowego. Opracowanie zawiera diagnozę obecnej sytuacji oraz planowane działania, realizacja których wpłynie na rozwój szkoły i lepsze przygotowanie uczniów i absolwentów do wejścia na rynek pracy. Diagnozę przygotowano na podstawie analizy dotychczasowych działań szkoły oraz badań ankietowych uczniów i nauczycieli, które umożliwiły poznanie potrzeb w zakresie organizacji dodatkowych szkoleń i kursów zawodowych, w kontekście znalezienia pracy przez uczniów/absolwentów szkoły oraz poszerzenia kompetencji nauczycieli. Wykorzystano analizę egzaminów zawodowych, wywiady z lokalnymi pracodawcami. Przeanalizowano także potrzeby szkoły w zakresie wyposażenia pracowni zawodowych.
Diagnozę opracował zespół pracowników Technikum nr 2 w Starachowicach oraz Akademii Przedsiębiorczości sp. z o.o. w okresie od 1 czerwca do 30 czerwca 2023 r. oraz zaktualizowana w styczniu 2024 roku (aktualizacja danych statystycznych dotyczących liczby uczniów, oddziałów i zawodów w roku szkolnym 2023/2024) na podstawie analizy wyników badań ankietowych, raportu Selfie, dokumentacji szkolnej, wniosków z nadzoru pedagogicznego,
wyników egzaminów zawodowych, stanu technicznego posiadanego wyposażenia. Wzięto pod uwagę także rekomendacje instytucji z otoczenia społeczno-gospodarczego, tj.:

  1. potrzeb pracodawców z lokalnego rynku pracy w zakresie zawodów i kwalifikacji, a także specyficznych kompetencji uczniów, 
  2. potrzeb uczniów w zakresie ich lepszego przygotowania do dalszych etapów kształcenia i poruszania się na rynku pracy, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych oraz w kontekście potrzeb rynku pracy, 
  3. potrzeb nauczycieli w zakresie doskonalenia kompetencji zawodowych, wynikające z planu rozwoju szkoły,
  4. potrzeb szkoły w zakresie wyposażenia pracowni zawodowych, w których uczniowie przygotowują się do egzaminów zawodowych oraz wprowadzania innowacyjnych modeli kształcenia zawodowego.

 

© 2025 Zespół Szkół Zawodowych Nr 2 w Starachowicach - Webmaster: Dariusz Leszczyszyn.

Please publish modules in offcanvas position.

Free Joomla! templates by Engine Templates