2012-1-PL1-ESF01-27842 Kreatywny uczeń - dobry pracownik
Autorki projektu: Beata Sławińska-Kopyś, Grażyna Kmiotek
Uczestnicy: 16 uczniów
Kraj: Wielka Brytania
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji jest beneficjentem projektu pt: „Staże i praktyki zagraniczne dla osób kształcących się i szkolących zawodowo”. Jest on realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, priorytet III – „Wysoka jakość systemu oświaty”, działanie 3.4 „Otwartość Systemu oświaty w kontekście uczenia się przez całe życie”, poddziałanie, 3.4.2 „Upowszechnianie uczenia się przez całe życie – projekty systemowe”, a finansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Nasz projekt umożliwił 16 uczniom odbycie praktyki zagranicznej w Wielkiej Brytanii, w miejscowości Stafford. Do Stafford wyjechali uczniowie kształcący się w zawodzie technik mechanik, technik pojazdów samochodowych i technik obsługi turystycznej.
Bezpośrednimi uczestnikami projektu byli uczniowie klas II- IV kształcący się w zawodzie technik obsługi turystycznej oraz technik mechanik o specjalizacji obsługa i naprawa pojazdów samochodowych. Głównym celem projektu było doskonalenie kształcenia zawodowego, oraz wskazanie uczniom korzyści i konieczności kształcenia ustawicznego. Staż zagraniczny stanowi integralną część szkolenia zawodowego młodzieży oraz wspiera ich wejście na rynek pracy. W ramach projektu 16 osobowa grupa uczniów wyjechała na 3-tygodniowe praktyki zawodowe realizowane w Wielkiej Brytanii. Projekt wychodzi naprzeciw potrzebie zwiększania jakości i atrakcyjności szkolenia zawodowego w Polsce przez praktyczne podejście do nauki zawodu. Realizacja projektu wpłynęła na podniesienie atrakcyjności oferty edukacyjnej szkoły. Dzięki współpracy w ramach projektu szkoła ma szansę wykształcić lepiej wykwalifikowanych absolwentów. Praktyka umożliwia uczniom pracę w zespole międzynarodowym. Była to możliwość połączenia zdobytej w szkole wiedzy teoretycznej z praktyką oraz zastosowanie w praktyce nabytych uprzednio zawodowych umiejętności. Uczniowie mieli szanse rozwijać kompetencje kluczowe dla zawodu w sposób nowoczesny i zgodny z oczekiwaniami rynku pracy. Uczniowie, pokonując trudności wynikające m.in. z barier językowych, nowego otoczenia i środowiska pracy w międzynarodowej grupie zawodowej, kreowali w sobie cechy pożądane w dalszej edukacji i karierze zawodowej tj. mobilność, kreatywność, przedsiębiorczość przez co zwiększą swoje szanse na rynku pracy. Uczestnicy projektu otrzymali certyfikat Europass Mobility oraz certyfikaty potwierdzające realizację praktyki przygotowane przez organizację przyjmującą i pracodawców.
W czasie wolnym uczestnicy mieli możliwość poznania Wielkiej Brytanii od strony dziedzictwa kulturowego i historycznego. Udział w projekcie wpłynął na zwiększenie świadomości o potrzebie ciągłego doskonalenia się we współczesnym świecie, tak ważnego w dobie szybkiego postępu technologicznego.
Zapraszamy do obejrzenia fotoksiążki dokumentującej pobyt.