W roku szkolnym 2011/2012 realizowaliśmy projekt pt. Mam zawód mam pracę finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX “Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach”, Działanie 9.2. “Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego” . Projekt ten, to efekt kilkuletniej współpracy szkoły i Stowarzyszenia Integracja i Rozwój w Kielcach, które było wnioskodawcą. W projekcie uczestniczyć mógł każdy uczeń Technikum nr 2 im. E. Kwiatkowskiego, wszystkie zajęcia dodatkowe i kursy były bezpłatne. Do końca czerwca 2012 roku, w ramach Projektu, ogółem 409 uczniów Technikum nr 2 uczestniczyło w różnorodnych formach dokształcania.
Założeniem projektu było przeprowadzenie działań mających na celu podniesienie jakości kształcenia oraz dostosowania go do wymagań rynku pracy, dzięki prowadzeniu szkoleń, doradztwa, zajęć wyrównawczych dla uczniów klas I oraz zajęć przygotowujących do matur dla uczniów klas IV. Do realizacji założonych działań edukacyjnych zostały zakupione niezbędne pomoce dydaktyczne. Dodatkowym elementem zwiększającym możliwości uczniów na rynku pracy była organizacja wyjazdów studyjnych i praktyk u przedsiębiorców. Celem nadrzędnym wszystkich podejmowanych działań było lepsze przygotowanie zawodowe młodzieży, zwiększenie jej szans na zdanie egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe, nabycie umiejętności poruszania się po rynku pracy, zwiększenie kompetencji społecznych oraz, poprzez poszerzanie ich kwalifikacji, zwiększenie szans na rynku pracy, a tym samym przeciwdziałanie bezrobociu. Młodzież chętnie przyjęła wszystkie propozycje działań projektowych.
Na kursie administratora sieci komputerowych 20 uczniów zdobyło praktyczne umiejętności z zakresu protokołów sieciowych, standardów okablowania, sieci LAN, routingu, konfiguracji , bezpieczeństwa w sieciach lokalnych, przyłączania stacji do sieci i instalacji oprogramowania sieciowego.
Kurs Auto CAD ukończyło 48 uczniów. Obejmował on obsługę programu AutoCAD 2010, który jest narzędziem wykorzystywanym do wspomagania projektowania 2D i 3D. Zakres zajęć obejmował korzystanie z obiektów wektorowych – zasad ich tworzenia, modyfikacji. Kurs kończył się egzaminem na certyfikat ECDL CAD. Umiejętności posługiwania się programami CAD są niezbędne w przyszłej pracy absolwentów szkoły, przyszłych technologów, konstruktorów i projektantów różnych konstrukcji.
Na kursie grafiki komputerowej 24 uczniów udoskonaliło swoje umiejętności posługiwania się programem Photoshop. Poznali zaawansowane sposoby retuszu i modyfikowania zdjęć. Umiejętność profesjonalnej obróbki graficznej jest ceniona przez wielu pracodawców w branży reklamowej, marketingu oraz innych dziedzinach sektora usługowego.
Kolejne umiejętności informatyczne mogli uczniowie zdobyć na kursie tworzenia stron www z wykorzystaniem programu Adobe Dreamweaver, wiodącego oprogramowania do projektowania stron internetowych i edytowania kodu HTML. Kurs ukończyło 24 uczniów.
Dużym zainteresowaniem cieszył się kurs prawa jazdy kat.B. W ramach kursu uczniowie uczestniczyli w 30 godzinnych zajęciach teoretycznych i 30 godzinnych zajęciach praktycznych. 60 uczniów zdobyło uprawnienia do kierowania kat. B.
40 uczniów uczestniczyło w kursie operatora CNC. W ramach kursu uczniowie zdobyli wiedzę na temat budowy, możliwości technicznych oraz obsługi obrabiarek sterowanych numerycznie. Nabyte umiejętności praktyczne pozwolą im na pracę na stanowisku operatora CNC.
Kurs kosztorysowania z wykorzystaniem programu NormaPRO skierowany był do młodzieży kształcącej się w zawodzie technik budownictwa. Z tej propozycji skorzystało 48 uczniów. Program Norma Pro jest narzędziem służącym do kosztorysowania robót budowlanych, inżynieryjnych i instalacyjnych. Program cieszy się uznaniem wielu firm i umiejętność posługiwania się nim jest jednym z podstawowych oczekiwań firm rynku budowlanego.
Kolejną propozycją dla technika budownictwa był kurs nowoczesne technologie w budownictwie, na którym 24 uczniów poznało nowoczesne materiały i technologie. Ich wykorzystanie praktyczne mogli zobaczyć na placu budowy.
Kurs komputerowy przygotowujący do egzaminu na certyfikat ECDL Core ukończyło 60 uczniów. Certyfikat ten jest międzynarodowym potwierdzeniem kwalifikacji komputerowych, jakiego oczekują europejscy pracodawcy. Certyfikat jest obecnie honorowany w 146 krajach, można go zdawać w 38 językach.
Dla młodzieży kształcącej się w zawodzie technik obsługi turystycznej, przygotowano kurs obsługi programu FIDELIO. Program ten jest wykorzystywany w branży hotelarsko-turystycznej. Z oferty tej skorzystało 28 uczniów.
Kolejna propozycja skierowana była do uczniów klas maturalnych w postaci dodatkowych zajęć przygotowujących do egzaminu maturalnego z matematyki i języków obcych: angielskiego i niemieckiego. W kursach maturalnych uczestniczyło 96 maturzystów. Uczniowie klas pierwszych, mający problemy z nauką matematyki i języków obcych uczestniczyli w zajęciach wyrównawczych. Z tej formy pomocy skorzystało 96 pierwszoklasistów.
Dużym zainteresowaniem wśród uczniów cieszyły się wyjazdy studyjne, w których ogółem wzięło udział 180 uczniów.
Podczas pierwszego wyjazdu studyjnego 40-osobowa grupa młodzieży odwiedziła Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Uczestnicy wyjazdu obejrzeli niemal 450 eksponatów zgromadzonych w sześciu tematycznych galeriach Centrum. Młodzi technicy pod okiem profesjonalistów, za pomocą supernowoczesnych urządzeń multimedialnych, na drodze doświadczenia zgłębiali tajniki różnych dziedzin nauki tj. fizyki, chemii, astronomii, mechaniki. Wyjazd studyjny na Politechnikę Świętokrzyską był propozycją skierowaną do uczniów kształcących się w zawodzie technik mechatronik. 40- osobowa grupa młodzieży miała możliwość zapoznania się z nowoczesnym wydziałem Mechatroniki i Budowy Maszyn. Odbyły się w sposób wyjątkowo atrakcyjny pokazy laboratoryjne z zakresu metrologii, obrabiarek CNC, technologii laserowej, badań mikroskopowych materiałów. Firma Knauf w Kleszczowie, wiodący producent i dystrybutor materiałów budowlanych w Europie gościła 40 uczniów kształcących się w zawodzie technik budownictwa. Podczas 2-dniowego szkolenia uczniowie zdobywali wiedzę teoretyczną i praktyczną na temat stosowania gipsowych materiałów budowlanych w pracach wykończeniowych. Po zakończeniu szkolenia uczniowie przystąpili do egzaminu, który zdali pozytywnie i otrzymali certyfikaty o ukończeniu kursu podstawowego w zakresie suchej zabudowy. Celem wyjazdu studyjnego do Krakowa, w którym uczestniczyło 30 uczniów kształcących się w zawodzie technik logistyk i technik spedytor, było zwiedzanie Zakładu Zarządzania i Sterowania w Transporcie i Logistyce na Politechnice Krakowskiej. Uczestnicy wyjazdu wysłuchali również cyklu wykładów i prezentacji w laboratoriach dotyczących Inteligentnych Systemów Transportowych i Logistycznych (ITS – ILS) na wydziale Transportu Lądowego wspomnianej uczelni. 30 - osobowa grupa uczniów kształcących się w zawodzie technik mechanik i technik pojazdów samochodowych, uczestniczyła w wyjeździe studyjnym do Centrum Szkolenia Motoryzacji w Poznaniu i wzięła udział w 2-dniowym szkoleniu. Na kursie zapoznali się z najnowszymi rozwiązaniami stosowanymi w zasilaniu silników spalinowych. Uczniowie przekonali się, jak bardzo elektronika rewolucjonizuje technikę samochodową, w której sukcesywnie zanikają urządzenia mechaniczne, zastępowane przez elektroniczne, elektromechaniczne, elektrohydrauliczne i elektropneumatyczne. Podczas wizyty studyjnej nauczyciele zapoznali się z ofertą firmy „Mechatronika- Wyposażenie Dydaktyczne” Sp. z o.o. z Poznania, która specjalizuje się w tworzeniu pomocy technodydaktycznych dla szkolnictwa zawodowego wszystkich szczebli nauczania w specjalnościach motoryzacyjnych.
W celu lepszego przygotowania uczniów do pracy zawodowej zorganizowano w ramach projektu praktyki zawodowe dla 75 uczniów w firmach działających na terenie Starachowic. 18 uczniów kształcących się w zawodzie technik obsługi turystycznej odbywa praktykę w hotelu „SENATOR”. 10 uczniów przygotowujących się do zawodu technika pojazdów samochodowych i technika mechanika zdobywają wiedzę praktyczną w firmie PERFOPOL Sp. Z o.o. i Stacji Kontroli Pojazdów VECTO. Technicy mechatronicy odbywają praktykę w Odlewniach Polskich S.A. siedziba Starachowice.
Amerykańska firma Cisco – jedno z największych przedsiębiorstw w branży IT prowadzi program edukacyjny Cisco Networking Academy. W ramach tego programu organizowane są szkolenia informatyczne, które przygotowują absolwentów do uzyskania certyfikatu zawodowego Cisco Certified Networking Associate (CCNA). Nasi uczniowie biorą udział w szkoleniu IT Essentials, które swoją tematyką ściśle wiąże się z kwalifikacją zawodową INF.02. Administracja i eksploatacja systemów komputerowych, urządzeń peryferyjnych i lokalnych sieci komputerowych. Szkolenie prowadzą nasi nauczyciele posiadający odpowiednie certyfikaty instruktorskie Cisco, korzystając ze wsparcia Cisco Networking Academy Support Center (przy Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie).
Kurs obejmuje następujące zagadnienia:
Podzespoły komputerowe, przegląd, konserwacja i rozwiązywanie problemów.
Wprowadzenie do komputera osobistego, laboratorium, procedury i narzędzia.
Systemy operacyjne, instalacja i użytkowanie.
Wprowadzenie do sieci komputerowych
Laptopy, urządzenia mobilne, drukarki.
Bezpieczeństwo sprzętu komputerowego i danych, role i obowiązki specjalisty IT.
Diagnozowanie i rozwiązywanie zaawansowanych problemów ze sprzętem i oprogramowaniem.
Ukończenie szkolenia i zdobycie certyfikatu daje naszym uczniom większą wiedzę oraz dodatkowy atut na rynku pracy.
Filip Zawłocki (uczeń klasy 1 int) Wychowawca Grażyna Franczyk. Zaczął swoją przygodę ze sportami walki pierwszego września 2012 roku. Rozpoczął swoje starty w marcu 2014 roku wyjeżdżając na Mistrzostwa Polski kadetów. Przegrał walkę i odpadł z turnieju. W maju tego samego roku przegrał kolejne zawody udając się po walce do szpitala i wykluczając się z treningów na 3 miesiące z powodu urazu głowy. Po powrocie do treningów zaczął do tego podchodzić "pełną parą" przygotowując się profesjonalnie do zawodów. Pierwsze zawody wygrał w maju 2015 roku zdobywając Puchar Europy. Trzy tygodnie później przystąpił do Mistrzostw Polski kadetów kick-light. Wygrywając 3 walki i przegrywając finał zdobył Vice mistrzostwo Polski. Po przerwie od zawodów już nabierając gabarytów wystartował na Mistrzostwach Polski w formule ringowej czyli bez ograniczonej siły uderzenia. Zwyciężył wszystkie walki w pierwszej rundzie przez nokaut zdobywając pierwszy tytuł Mistrza Polski. Rozpoczynając zwycięską passę po drodze zdobywając Mistrzostwo Polski w kick-light i K-1 osiągnął w pierwszy weekend września tytuł Mistrza Świata K-1 juniorów największej organizacji na świecie WAKO. Ostatni jego start - złoto w Pucharze Polski juniorów.
OSIĄGNIĘCIA: • Puchar Europy kick-light kadet starszy 2015 -69kg • V-ce mistrzostwo Polski kick-light kadetów 2015 -69kg • Mistrzostwo Polski low-kick. Wszystkie walki wygrane w 1 rundzie. Junior -75kg • Mistrzostwo Polski kick-light kadetów +69kg • Mistrzostwo Polski K-1 juniorów -81kg • Mistrzostwo Świata K-1 juniorów -81kg • Puchar Polski kick-light juniorów -84kg
Ernest Kisiel
Ernest Kisiel ur. 30 marca 1998 w Starachowicach . W roku szkolnym 20014/15 rozpoczął naukę w Technikum nr 2 im. E. Kwiatkowskiego w Zespole Szkół Zawodowych nr 2 w Starachowicach w zawodzie technik spedytor. Jest mieszkańcem Starachowic, miastem powiatowym liczącym ok. 50 tys. mieszkańców. Wychowuje się w pełnej rodzinie. Posiada rodzeństwo. Brat uczy się w Zespole Następnym osiągnięciem było zdobycie w 2014 roku wicemistrzostwa Pucharu Świata w formule K1 do 60 kg w kategorii junior młodszy w węgierskim Szeged oraz brązowego medalu na Mistrzostwach Świata w formule K1 do 60kg w kategorii junior młodszy we włoskim Rimini. W 2015 roku w hiszpańskim San Sebastian zdobył brązowy medal Mistrzostw Europy w formule low-kick do 60 kg w kategorii junior starszy. W karierze sportowej Ernesta nie brakuje sukcesów krajowych: • Mistrzostwo Polski w formule K1 do 60 kg w kategorii junior młodszy (Głogów 2014) • Mistrzostwo Polski w formule low-kick do 60 kg w kategorii junior młodszy (Bełchatów 2014) • Mistrzostwo Polski w formule low-kick do 63,5 kg w kategorii junior młodszy (Ożarów 2015)
W 2016 roku zdobył złoty medal w Mistrzostwach Polski w formule KickLight, broniąc wywalczony w 2015 roku tytuł Mistrza Polski juniorów. Szkół Zawodowych nr 3 w Starachowicach. Jako uczeń aktywnie uczestniczy w życiu szkoły. Podejmuje dodatkowe działania służące promocji szkoły w środowisku lokalnym. Jego sportowe osiągnięcia, systematyczne treningi są dobrym przykładem dla społeczności uczniowskiej. Jest kulturalny, koleżeński, lubiany w grupie rówieśniczej. Z pasją i zaangażowaniem rozwija swoje uzdolnienia sportowe. Przygodę ze sportem rozpoczął w 2009 roku w klubie sportowym DRAGON. Pod okiem p. Marka Jasińskiego rozwija z sukcesami swoje uzdolnienia sportowe. Pierwszym sukcesem na arenie międzynarodowej było zdobycie w 2013 wicemistrzostwa Europy w kickboxingu w formule Kick-light jako kadet starszy, które odbyły się w Krynicy Zdrój.
Comenius był jednym z czterech programów sektorowych Programu "Uczenie się przez całe życie" (Lifelong Learning Programme), który wspierał finansowo oraz merytorycznie partnerską współpracę europejskich placówek edukacyjnych, polegającą na realizacji wspólnego projektu; współpracę międzynarodową władz oświatowych, uczestnictwo nauczycieli w kursach doskonalenia zawodowego; przygotowanie do pracy przyszłych nauczycieli, poprzez umożliwienie im odbycia stażu w roli asystenta.
Nasza szkoła w 2010 zrealizowałą Dwustronny Partnerski Projekt Szkół w ramach programu Comenius, zatytułowany „Kultury Europy, Europa wielu kultur – co kraj to obyczaj!”, którego autorkami są Beata Sławińska-Kopyś i Sylwia Nowak.
Partnerem w projekcie była włoska szkoła: Instituto Tecnico Industriale – Liceo Scientifico Tecnologico „Oreste del Prete" w miejscowości Sava. Głównym celem projektu było poznanie kraju partnera – Włoch, rozszerzenie i wzmocnienie europejskiego wymiaru edukacji szkolnej, zrozumienie i poznanie odrębności kulturowej i narodowej, poznanie i porównanie systemu szkolnictwa obu krajów. Uczniowie biorący udział w projekcie wspólnie z włoskimi partnerami dyskutowali o rasizmie, ksenofobii, równouprawnieniu mężczyzn i kobiet, a także porównywali tradycje świąt bożonarodzeniowych i wielkanocnych. Wszystkie działania projektowe finansowane były ze środków unijnych programu Comenius. W pierwszym roku projektu zrealizowali wiele zaplanowanych działań. Do czerwca 2011 były to działania lokalne i kontakty z partnerami głównie przez Internet. 6 czerwca dwunastu uczniów odwiedziło swoich włoskich partnerów. Sava leży na południu Włoch w regionie Apulia, na wybrzeżu Adriatyku, który nazywany jest "obcasem włoskiego buta". Podczas 10 – dniowej wizyty młodzież miała okazję poznawać kulturę, historię i zwyczaje włoskie oraz sprawdzić swoje umiejętności językowe. W ramach przygotowania do wyjazdu, polscy uczniowie uczyli się podstaw języka włoskiego na kursie językowym. Każdy dzień pobytu we Włoszech był szczegółowo zaplanowany. Grupa polska odwiedziła szkołę włoską. Bardzo miłym i wzruszającym akcentem było powitanie ich hymnem Polski i widok trzech flag na budynku szkoły: Polski, Włoch i Unii Europejskiej. Wspólne dyskusje, praca nad prezentacjami i filmami, odwiedzanie ciekawych miejsc charakterystycznych dla regionu i oczywiście wspólne polsko-włoskich lekcje, wypełniły czas wizyty. Największą popularnością cieszyła się lekcja chemii w nowoczesnym laboratorium chemicznym i zajęcia w pracowni informatycznej. Podczas pobytu we Włoszech młodzież dyskutowała o religiach swoich krajów, roli mediów: telewizji, Internetu, prasy we współczesnym świecie, a także o wyścigach formuły I i Robercie Kubicy . Wspólnie wspominali papieża Jana Pawła II, którego podobnie jak Polacy szanowali i kochali.
Poznawanie kultury, historii jest nierozłącznie związana z odwiedzaniem ciekawych miejsc i zabytków. Uczestnicy wyjazdu bardzo szybko przekonali się, że w regionie Puglia, nie brakuje niewielkich uroczych miasteczek, gdzie nietrudno odnaleźć ślady dawnej kultury, która przetrwała w bardzo dobrym stanie do dziś. Młodzież odwiedziła min. barokowe miasto Lecce z pięknymi budowlami, zabytkowymi kościołami, ruinami starożytnego amfiteatru, Gallipoli, Locorotondo, zamek Aragoński w Otranto. Bardzo urokliwym miejscem okazało się Arbelobello – miasto trulli. Trulle to domki przypominające swym stożkowym dachem ule, które kiedyś budowano z kamieni bez zaprawy, celem uniknięcia opodatkowania.
Niedzielę projektową uczniowie polscy spędzili u rodzin włoskich, poznając rodzinne tradycje Włochów. Wszyscy uczniowie stwierdzili jednogłośnie, że jednym z najbardziej zadziwiających osobliwości we Włoszech jest głęboko zakorzeniona tradycja kulinarna. Posiłki składają się z wielu dań. Obiad zaczyna się od przystawki (antipasto), po niej podaje się danie z makaronu lub risotto, potem rybę lub mięso, ser i na koniec mnóstwo świeżych owoców i kawę. Nawet codzienne posiłki są zminiaturyzowaną wersją tradycyjnej uczty. Jedzenie dla Włochów to prawdziwy rytuał. Osobliwością też był fakt, iż w południe ulice wyludniają się, a sklepy są zamykane, bo panuje tam ogólnie przyjęta sjesta. Za to nocą ożywają ulice, knajpki i restauracje.
Język nie stanowił żadnej przeszkody w porozumiewaniu się, wszyscy posługiwali się językiem angielskim, ale mieli też szansę poćwiczyć język włoski, którego podstawy poznali na kursie przed wyjazdem. Wyjazd do Włoch pozwolił młodzieży na poszerzenie swoich umiejętność językowych, poznanie nowej kultury, zawarcia nowych przyjaźni. Wszyscy uczestnicy wspominają ten pobyt jako przygodę życia. Polska młodzież jest zauroczona gościnnością, otwartością i żywym temperamentem włoskich kolegów. Pożegnanie było pełne wzruszeń i …łez. Uczniowie włoscy jednogłośnie stwierdzili, że jeszcze nigdy tak bardzo nie chcieli, aby skończyły się wakacje, bo chcą odwiedzić Polskę i polskich przyjaciół. We wrześniu grupa młodzieży z Włoch wraz z opiekunami będzie gościć w Starachowicach. Opiekunami polskiej grupy były panie: Beata Sławińska – Kopyś, Sylwia Nowak, Anna Bracik.