Open menu
Budynek szkoły
Microsoft OFFICE 365
Szkoła z Klasą 2.0
Sala gimnastyczna
Szkolenia CISCO
Microsoft AZURE
Pracownia mechatroniczna
Pracownia elektryczna
Pracownia sieci komputerowych

 

 

Publikacja na temat kształcenia w obszarze odnawialnych źródeł energii wprowadzonego w wyniku realizacji projektu „PWP-EKOtechnik-kształcenie z energią”.

AP Folder

 

logo up

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

 

Laboratorium Odnawialnych Źródeł Energii tworzą zaadaptowane do celów edukacyjno – badawczych pomieszczenia:

  • sala laboratoryjna ze stanowiskami komputerowymi dla uczniów i nauczyciela z oprogramowaniem do wykonywania rysunków technicznych, kosztorysów, doboru urządzeń i systemów energetyki odnawialnej,
  • sala laboratoryjna pomp ciepła i kolektorów słonecznych,
  • sala laboratoryjna ogniw fotowoltaicznych, turbin wiatrowych i narzędzi pomiarowych,
  • pracownia warsztatowa do obróbki ręcznej i mechanicznej materiałów, wykonywania połączeń elektrycznych, montażu, konserwacji i napraw urządzeń i systemów energetyki odnawialnej.

 

Laboratorium OZE zostało wyposażone w:

  • 3 zestawy instalacji solarnych wraz z urządzeniami do analizy pracy tych urządzeń i nauki montażu na konstrukcji nośnej (zestawy z kolektorem płaskim, rurowym próżniowym, U – rurką wraz z zasobnikami, systemem sterowania i zabezpieczeń);
  • pompę ciepła do podgrzewania CWU;
  • centralę wentylacyjną – rekuperator wraz z elementami łączącymi;
  • amorficzny panel fotowoltaiczny z regulatorem ładowania oraz z inwerterem DC/AC 230V i akumulatorem żelowym 40Ah;.
  • polikrystaliczny panel fotowoltaiczny 200Wp z regulatorem ładowania oraz z inwerterem DC/AC 230V i akumulatorem żelowym 40Ah;
  • monokrystaliczny panel fotowoltaiczny 200W;
  • podwójny reflektor halogenowy ze statywem;
  • inwerter solarny 1000W 12/230V;
  • inwerter solarny 1000W 12/400V3fazowy;
  • turbinę wiatrową z pionową osią obrotu.
  • turbinę wiatrową z poziomą osią obrotu;
  • pompę ciepła – zestaw edukacyjny;
  • turbinę wodną – zestaw edukacyjny
  • hybrydowy zestaw energetyczny, w zestawie m.in. moduł fotowoltaiczny, turbina wodna, ogniwa paliwowe, elektrolizer, zbiornik na wodór, miernik natężenia oświetlenia, anemometr, wentylator;
  • zestaw sterowniczy do pozycjonowania urządzeń OZE;
  • urządzenia do pozycjonowania paneli fotowoltaicznych współpracujące ze sterownikiem;
  • zestaw mechanizmów pozycjonujących panele fotowoltaiczne i przesłony kolektorów;
  • konstrukcje wsporcze, stelaże układu pozycjonowania;
  • drobne narzędzia i urządzenia monterskie;
  • urządzenia pomiarowe dla budownictwa, m.in. dalmierz, węgielnica, niwelator, kamera termowizyjna, luksomierz, miernik CO, miernik CO2, anemometr, waga cyfrowa o czułości 0,01g, termoanemometr, miernik promieniowania słonecznego;
  • zestawy komputerowe dla uczniów i nauczyciela z oprogramowaniem specjalistycznym, SCADA winCC, Edgecam i Mastercam.

 

Wyposażenie Laboratorium zostało dostosowane do wymagań zawartych w Podstawie Programowej Kształcenia w Zawodzie Technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej. Będzie wykorzystywane na potrzeby kształcenia w tym zawodzie jak również na zmodernizowanych kierunkach kształcenia w zawodzie technik budownictwa, elektryk, mechatronik i ochrony środowiska. W laboratorium mogą być również realizowane zajęcia pozalekcyjne dla uczniów, którzy będą chcieli pogłębiać swoją wiedzę z zakresu nowoczesnych technologii i proekologicznych rozwiązań lub rozwijać swoje zainteresowania tematyką odnawialnych źródeł energii.

Wybrane elementy wyposażenia Laboratorium Odnawialnych Źródeł Energii:

 Zestaw solarny z kolektorem płaskim

  

 Zestawy solarne z kolektorem próżniowym

  

 Turbina wiatrowa z pionową i pozomą osią obrotu.

 

 

Pompa ciepła - zestaw edukacyjny

 

Hybrydowy zestaw energetyczny

 

Stanowiska komputerowe z oprogramowaniem SCADA winCC, Edgecam i Mastercam

 

 

 Maszyny i narzędzia do wykonywania instalacji OZE

 

Więcej zdjęc laboratorium w naszej galerii.

 

logo upProjekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

 

TECHNIK BUDOWNICTWA
+ budownictwo pasywne i energooszczędne

Technik budownictwa może wykonywać i nadzorować organizację zadań zawodowych związanych z: budową domów jednorodzinnych, wielorodzinnych, obiektów przemysłowych i użyteczności publicznej, budową budowli inżynierskich, kosztorysowaniem robót budowlanych, utrzymaniem obiektów budowlanych, wytwarzaniem materiałów i elementów budowlanych, zarządzaniem budynkami.

Obowiązujący w Technikum nr 2 w Starachowicach program kształcenia w zawodzie, oprócz obowiązkowych zajęć edukacyjnych, tj.:

  • Rysunek techniczny
  • Technologia robót murarskich i tynkarskich
  • Organizacja robót budowlanych
  • Kosztorysowanie w budownictwie
  • Język obcy zawodowy w budownictwie
  • Działalność gospodarcza w budownictwie
  • Dokumentacja techniczna
  • Roboty murarskie i tynkarskie
  • Nadzór robót budowlanych
  • Kosztorysowanie i dokumentacja przetargowa w budownictwie
  • Praktyki zawodowe


obejmuje dodatkowe treści:

  • budowa i dokumentacja domów energooszczędnych i pasywnych;
  • rysunek techniczny domu pasywnego i energooszczędnego, wykorzystanie oprogramowania komputerowego;
  • właściwości i dobór materiałów budowlanych stosowanych w domach pasywnych i energooszczędnych; 
  • dobór optymalnych źródeł pozyskiwania ciepła do ogrzewania budynków energooszczędnych i pasywnych;
  • instalacje domowe sterowane elektronicznie „inteligentny dom” i fotowoltaiczne;
  • rodzaje instalacji budowlanych – odzysk ciepła z powietrza-rekuperacja, wentylacja mechaniczna, pompa ciepła, fotowoltaika, kolektory słoneczne.

TECHNIK ELEKTRYK
+ instalacje OZE

Technik elektryk przygotowany jest do projektowania, wykonywania, diagnozowania stanu, dokonywania napraw instalacji elektrycznej oraz maszyn i urządzeń zasilanych prądem elektrycznym. Praca technika elektryka wiąże się z dużą odpowiedzialnością, ponieważ czynności wykonywane przez elektryka zapewniają bezpieczeństwo osobom korzystającym z sieci energetycznych lub maszyn i urządzeń elektrycznych.

Obowiązujący w Technikum nr 2 w Starachowicach program kształcenia w zawodzie, oprócz obowiązkowych zajęć edukacyjnych, tj.:

  • elektrotechnika i elektronika;
  • maszyny i urządzenia elektryczne;
  • instalacje elektryczne;
  • działalność gospodarcza w branży elektrycznej;
  • język obcy w branży elektrycznej;
  • pomiary w elektrotechnice i elektronice;
  • montaż maszyn i urządzeń elektrycznych;
  • montaż instalacji elektrycznych;
  • obsługa maszyn, urządzeń i instalacji elektrycznych;
  • praktyki zawodowe;


obejmuje dodatkowe treści:

  • przepisy prawne dotyczące instalacji fotowoltaicznych, solarnych i grzewczych zasilanych pompami ciepła;
  • materiały stosowane w urządzeniach wykorzystujących odnawialne źródła energii;
  • rodzaje urządzeń i instalacji zasilanych z odnawialnych źródeł energii;
  • budowa i zasada działania fotoogniw, pomp ciepła i kolektorów słonecznych;
  • osprzęt instalacyjny PV – regulator ładowania, przetwornica napięcia;
  • wymagania eksploatacyjne instalacji solarnych, fotowoltaicznych oraz pomp ciepła, dobór parametrów instalacji;
  • zasady montażu, uruchamiania i konserwacji instalacji solarnych, fotowoltaicznych i pomp ciepła.

TECHNIK MECHATRONIK
+ urządzenia i systemy wykorzystujące odnawialne źródła energii


Technik mechatronik posiada umiejętności posługiwania się zaawansowaną wiedzą z zakresu mechatroniki, używaną w maszynach i pojazdach, urządzeniach i systemach wytwórczych oraz urządzeniach i aparaturze diagnostycznej i pomiarowej. Przygotowany jest do twórczej aktywności w zakresie projektowania, wytwarzania i eksploatacji maszyn i systemów wytwórczych, kierowania i rozwijania produkcji w przedsiębiorstwach przemysłowych oraz zarządzania procesami technologicznymi.

Obowiązujący w Technikum nr 2 w Starachowicach program kształcenia w zawodzie, oprócz obowiązkowych zajęć edukacyjnych, tj.:

  • elektrotechnika i elektronika;
  • technologie i konstrukcje mechaniczne;
  • pneumatyka i hydraulika;
  • urządzenia i systemy mechatroniczne;
  • działalność gospodarcza w branży mechatronicznej;
  • język obcy w branży mechatronicznej;
  • pomiary w układach elektrycznych i elektronicznych;
  • techniki wytwarzania i konstrukcje mechaniczne;
  • wykonywanie pomiarów w układach pneumatyki i hydrauliki;
  • obsługiwanie urządzeń i systemów mechatronicznych;
  • projektowanie i programowanie w mechatronice;


obejmuje dodatkowe treści:

  • automatyka i obsługa urządzeń wykorzystujących odnawialne źródła energii;
  • dobór narzędzi i elementów do wykonywania instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii;
  • układy sterowania wytwarzaniem i zużyciem energii pochodzącej z OZE;
  • montaż i demontaż elementów i podzespołów elektrycznych dla instalacji solarnych, fotowoltaicznych, pomp ciepła, turbin wodnych;
  • przegląd, konserwacja i naprawa podzespołów urządzeń i systemów mechatronicznych w układach współpracujących z OZE;
  • dokumentacja techniczna urządzeń i systemów mechatronicznych, elementów i układów automatyki wykorzystujących odnawialne źródła energii, wykorzystanie oprogramowania CAD/CAM.

 

TECHNIK OCHRONY ŚRODOWISKA
+ racjonalne wykorzystanie zasobów OZE


Technik ochrony środowiska jest przygotowany do badania stanu środowiska, monitorowania poziomu zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby, sporządzania bilansów zanieczyszczeń odprowadzanych do atmosfery, wód oraz gleby, planowania i prowadzenia racjonalnej gospodarki odpadami oraz planowania i realizacji działań na rzecz ochrony środowiska.

Obowiązujący w Technikum nr 2 w Starachowicach program kształcenia w zawodzie, oprócz obowiązkowych zajęć edukacyjnych, tj.:

  • stan i zasoby środowiska;
  • ochrona wód;
  • ochrona powietrza oraz ochrona przed hałasem i drganiami;
  • gospodarka odpadami oraz ochrona gleb;
  • działalność gospodarcza w ochronie środowiska;
  • język obcy w ochronie środowiska;
  • monitoring środowiska;
  • organizacja prac w ochronie środowiska;
  • komputerowe wspomaganie w ochronie środowiska;
  • praktyki zawodowe


obejmuje dodatkowe treści:

  • wpływ energetyki odnawialnej na zmniejszenie emisji zanieczyszczeń;
  • budowa i zasady działania elektrowni wodnych;
  • wykorzystanie energii geotermalnej i cieplnej powietrza;
  • budowa i zasady działania pomp ciepła;
  • zagospodarowanie odpadów na cele energetyczne;
  • biogazownie w oczyszczalni ścieków;
  • biogazownie na składowisku odpadów;
  • odzysk energii cieplnej z powietrza - rekuperacja;
  • środowiskowe uwarunkowania elektrowni wiatrowych;
  • utylizacja odpadów powstających przy produkcji i eksploatacji modułów fotowoltaicznych i absorberów kolektorów słonecznych.


TECHNIK URZADZEŃ I SYSTEMÓW ENERGETYKI ODNAWIALNEJ

Opis kierunku

Absolwenci Technikum nr 2 w Starachowicach w zawodzie technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej będą przygotowani do organizowania i wykonywania prac związanych z montażem instalacji systemów energetyki odnawialnej, kontrolowania pracy urządzeń i instalacji systemów energetyki odnawialnej oraz wykonywania konserwacji oraz naprawy urządzeń i instalacji systemów energetyki odnawialnej.
Zawód ten jest zawodem szerokoprofilowym, umożliwiającym specjalizacje w zakresie między innymi energetyki wodnej, energetyki wiatrowej, energetyki geotermalnej i energetyki wodorowej. Absolwenci Technikum mogą kontynuować naukę na wielu uczelniach wyższych, w tym m.in. na kierunkach energetyka, elektrotechnika, inżynieria środowiska. Biorąc pod uwagę intensywny rozwój rynku odnawialnych źródeł energii
i rosnące zapotrzebowanie na specjalistów z tej dziedziny, można stwierdzić, iż zawód technika urządzeń i systemów energetyki odnawialnej jest zawodem przyszłości.

Treści kształcenia

  • odnawialne źródła energii - zasoby, pozyskiwanie, projektowanie i wykorzystywanie w obszarze energetyki słonecznej, wiatrowej, geotermalnej, energetyki wodnej, a także wykorzystania biomasy;
  • technologie odnawialnych źródeł energii, ekologiczne skutki przetwarzania energii, podstawy prawne ochrony środowiska i rozwoju energetyki odnawialnej w Polsce i na świecie, a także elementy polityki energetycznej w Polsce;
  • analogowe i cyfrowe systemy pomiarowe, numeryczne systemy sterowania i regulacji oraz wykorzystywania technik komputerowych w projektowaniu i eksploatacji urządzeń energetycznych.


Umiejętności

  • projektowanie i nadzorowanie instalacji sanitarnych i grzewczych wyposażonych w urządzenia i systemy energetyki odnawialnej – kolektory słoneczne, pompy ciepła, kotły na biomasę, w obiektach przeznaczonych do ogrzewania i poboru ciepłej wody, w domach mieszkalnych, budynkach biurowych lub zakładach przemysłowych;
  • nadzorowanie i utrzymanie prawidłowego funkcjonowania wyposażenia sanitarnego budynków, instalacji wodociągowych, kanalizacyjnych, grzewczych;
  • sprawowanie nadzoru technicznego w administracji państwowej w zakresie opiniowania i uzgadniania dokumentacji instalacji sanitarnych;
  • prowadzenie prac badawczych, uzupełniających, pomiarowych i pomocniczych w ramach własnej działalności gospodarczej.


Kwalifikacje

  • określanie warunków lokalizacji urządzeń stosowanych do wytwarzania energii cieplnej, mechanicznej;
  • planowanie pracy związanej z montażem instalacji wyposażonych w urządzenia do wykorzystywania energii odnawialnej; 
  • dobieranie urządzeń do pozyskiwania energii odnawialnej;
  • organizowanie i nadzorowanie prac związanych z montażem urządzeń stosowanych w systemach energii odnawialnej;
  • posługiwanie się dokumentacją techniczną oraz instrukcjami obsługi maszyn i urządzeń; 
  • wykonywanie montażu urządzeń tj. kolektory słoneczne, panele fotowoltaiczne, pompy ciepła, kotły opalane biomasą, wentylatory, sprężarki;
  • kontrolowanie działań urządzeń i instalacji oraz funkcjonowanie systemów energetyki odnawialnej;
  • przestrzeganie zasad racjonalnej gospodarki energią;
  • stosowanie technik komputerowych do realizacji zadań zawodowych związanych z energetyką odnawialną;
  • badanie wpływu obiektów energetycznych na środowisko.


Możliwości zatrudnienia

  • firmy i przedsiębiorstwa zajmujące się instalacją i produkcją kolektorów słonecznych, ogniw fotowoltaicznych, pomp ciepła, pieców na biomasę i urządzeń technicznych energii odnawialnej;
  • serwisy obsługi w/w urządzeń;
  • firmy zajmujące się montażem kotłowni ekologicznych;
  • firmy dystrybutorskie i doradcze zajmujące się urządzeniami odnawialnych źródeł energii;
  • hurtownie instalatorstwa sanitarnego;
  • centra ekologicznych systemów grzewczych;
  • organizacje, przedsiębiorstwa i instytucje zajmujące się odnawialnymi źródłami energii;
  • zakłady wytwarzające, przetwarzające i przesyłające energie elektryczną (elektrownie i zakłady energetyczne) ;
  • administracja publiczna, banki gdzie potrzebny będzie doradca techniczny do zaopiniowania dokumentacji technicznej instalacji (np. po to aby przyznać osobie zainteresowanej korzystny kredyt);

 

logo up

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

 

O Projekcie

Projekt „PWP-EKOtechnik – kształcenie z energią” jest realizowany przez Akademię Przedsiębiorczości sp. z o.o. w Starachowicach w partnerstwie z Entwicklungsgesellschaft Energiepark Lausitz GmbH w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Działanie 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego dla Technikum nr 2 im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Starachowicach.

Rolę Instytucji Pośredniczącej pełni Świętokrzyskie Biuro Rozwoju Regionalnego w Kielcach.

Okres realizacji

01.10.2013 r. – 28.02.2015 r.

plakat1

Cel główny

Celem projektu jest wzmocnienie atrakcyjności i podniesienie jakości oferty edukacyjnej Technikum nr 2 w Starachowicach poprzez wprowadzenie kształcenia w zakresie „zielonej gospodarki” dzięki adaptacji niemieckich rozwiązań służących podniesieniu wiedzy i umiejętności zawodowych nauczycieli oraz wiadomości teoretycznych i praktycznych uczniów.

Efekty projektu

  • adaptowanie niemieckich metod kształcenia zawodowego w obszarze odnawialnych źródeł energii dzięki wizycie studyjnej kadry pedagogicznej Technikum w Niemczech;
  • rozszerzenie obowiązujących w Technikum programów nauczania na kierunkach technik budownictwa, elektryk, mechatronik i ochrona środowiska o komponenty odnawialnych źródeł energii, budownictwa pasywnego i energooszczędnego;
  • dostosowanie i wprowadzenie do oferty edukacyjnej modułowego kierunku kształcenia w zawodzie Technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej;
  • utworzenie nowoczesnej pracowni - Laboratorium Odnawialnych Źródeł Energii wyposażonego w m.in. instalacje solarne i fotowoltaiczne, pompy ciepła, centralę wentylacyjną, turbiny wiatrowe, urządzenia pomiarowe dla budownictwa oraz pracownię komputerową z oprogramowaniem specjalistycznym do wykonywania rysunków technicznych, kosztorysów, doboru urządzeń i systemów energetyki odnawialnej;
  • publikacja, podstrona internetowa, film na temat zmodernizowanej oferty edukacyjnej Technikum,
  • nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie wykorzystania odnawialnych źródeł energii przez uczniów i uczennice Technikum dzięki uczestnictwu w warsztatach teoretyczno-praktycznych oraz praktykach zagranicznych;
  • upowszechnienie rezultatów projektowych poprzez realizację konferencji podsumowującej Projekt „PWP-EKOtechnik - kształcenie z energią”.


plakat2


Wszystkie działania projektowe realizowane są na bazie niemieckich doświadczeń w obszarze kształcenia zawodowego z zakresu odnawialnych źródeł energii, w oparciu o współpracę z Partnerem zagranicznym Entwicklungsgesellschaft Energiepark Lausitz GmbH (EEpL).

 

Człowiek – najlepsza inwestycja

 

logo down

 Projekt realizowany na podstawie umowy ze Świętokrzyskim Biurem Rozwoju Regionalnego w Kielcach.

logo up

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

 

Odnawialne źródła energii to źródła wykorzystujące w procesie przetwarzania energię wiatru, promieniowania słonecznego, geotermalną, fal, prądów i pływów morskich, spadku rzek oraz energię pozyskiwaną z biomasy, biogazu wysypiskowego, a także z biogazu powstałego w procesach odprowadzania lub oczyszczania ścieków albo rozkładu składowanych szczątków roślinnych i zwierzęcych.

W warunkach krajowych energia ze źródeł odnawialnych obejmuje energię z bezpośredniego wykorzystania promieniowania słonecznego (przetwarzanego na ciepło lub energię elektryczną), wiatru, zasobów geotermalnych (z wnętrza Ziemi), wodnych, stałej biomasy, biogazu i biopaliw ciekłych. W niektórych rejonach wykorzystuje się energię pływów morskich. Przypływ morski podnosi poziom wody w wąskich zatokach i ujściach rzek często nawet o kilkanaście metrów. W takich miejscach buduje się zapory, które zatrzymują wodę w czasie przypływu. Podczas odpływu jest ona spuszczana i porusza turbiny elektrowni.

Wykorzystywanie odnawialnych źródeł energii nie wiąże się z ich długotrwałym deficytem ze względu na to, że ich zasoby ulegają odnowieniu się w naturalnych procesach w krótkim czasie.

Według Komisji Europejskiej "... OZE, czyli energia wiatru, słońca (cieplna, fotowoltaiczna lub skoncentrowana), wodno-elektryczna, pływy morskie, geotermiczna, z biomasy - są alternatywą dla źródeł nieodnawialnych czyli paliw kopalnych. Ich wykorzystanie pozwala redukować emisję gazów cieplarnianych, zdywersyfikować dostawy energii oraz zmniejszać nasze uzależnienie od dostaw surowców energetycznych z niepewnych lub ulegających okresowym wahaniom rynków (jak ropa czy gaz). Wzrost wykorzystania OZE pobudza również tworzenie miejsc pracy, rozwój nowych technologii oraz poprawia bilans handlowy..."

 

Rodzaje odnawialnych źródeł energii

rodzajeoze

 

biomasaBIOMASA - to substancje pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego ulegające biodegradacji. Do biomasy można również zaliczyć resztki z produkcji rolnej, pozostałości z leśnictwa, odpady przemysłowe i komunalne. Obecnie w Polsce wykorzystywana w przemyśle energetycznym biomasa pochodzi z dwóch gałęzi gospodarki: rolnictwa i leśnictwa. Najpoważniejszym źródłem biomasy są odpady drzewne i słoma. Część odpadów drzewnych wykorzystuje się w miejscu ich powstawania (przemysł drzewny), głównie do produkcji ciepła lub pary użytkowanej w procesach technologicznych.
Pod pojęciem wykorzystania biomasy do celów energetycznych rozumiemy bezpośrednie spalanie produktów organicznych fotosyntezy (drewno i jego odpady, słoma, odpadki produkcji roślinnej lub "rośliny energetyczne", często po uprzednim zgranulowaniu lub zbrykietowaniu).
Z biomasy wytwarzane są również paliwa płynne i gazowe (biogaz, bioetanol, biodiesel, gaz pirolityczny). Biomasa jest źródłem energii odnawialnej w największym stopniu wykorzystywanym w Polsce.

turbinaENERGIA WIATRU - jest to energia kinetyczna poruszających się mas powietrza. Prędkość wiatru, czyli przemieszczania się mas powietrza, zawiera w sobie ogromny ładunek energii, która praktycznie jest niewyczerpalna. Szacuje się, że globalny potencjał energii wiatru jest równy obecnemu zapotrzebowaniu na energię elektryczną.
Siła wiatru może być przetwarzana na użyteczną energię elektryczną w siłowniach (turbinach wiatrowych) przekazujących prąd do sieci elektroenergetycznej lub pracujących indywidualnie - na potrzeby użytkownika (zakładu przemysłowego, gospodarstwa rolnego czy jednorodzinnego domku).
Ruch obrotowy rotora siłowni wiatrowej na skutek wiejącego wiatru spowodowany jest wytwarzaniem się różnicy ciś¬nienia pomiędzy górną i dolną powierzchnią płata wirnika.
Turbiny wiatrowe ustawiane są zarówno na lądzie, jak i na morzu, pojedynczo lub w grupach tworząc elektrownie wiatrowe (inaczej farmy lub parki wiatrowe). Najkorzystniejsze warunki panują w pasach nadmorskich i właśnie głównie tam lokalizowane są turbiny. Szybkość i częstotliwość występowania wiatru w tych rejonach pozwala na w miarę równomierną produkcję energii.
Energię wiatru można wykorzystać m.in. do oświetlenia pomieszczeń, pompowania wody konsumpcyjnej, nawadniania pól (zraszacze upraw) jak również rekultywacji i natleniania zbiorników wodnych.

energia geotermalna

ENERGIA GEOTERMALNA - jest naturalnym ciepłem Ziemi nagromadzonym w skałach oraz w wodach wypełniających pory i szczeliny skalne. W Polsce występują naturalne baseny sedymentacyjno-strukturalne, wypełnione gorącymi wodami podziemnymi o zróżnicowanych temperaturach: od kilkudziesięciu do ponad 90°C, a w skrajnych przypadkach osiągają sto kilkadziesiąt stopni. 

Energia geotermalna o wyższym potencjale temperaturowym jest wykorzystywana do produkcji energii elektrycznej.
W Polsce, położonej poza strefami aktywności tektonicznej i wulkaniczno-magmowej brak jest złóż geotermalnych, które mogłyby być wykorzystane do wytwarzania energii elektrycznej. Eksploatować można źródła naturalne oraz pochodzące z odwiertów z wypływem naturalnym (somowypływ) lub sztucznym (wywołanym pompami). Przy niskich temperaturach nośnika, energia wód geotermalnych wykorzystywana jest zwykle jako źródło ciepła np. do ogrzewania pomieszczeń w układach z pompą ciepła.

energia slonecznaENERGIA SŁONECZNA - jest pierwotnym i podstawowym źródłem energii dla naszej planety. Wszystkie inne źródła są tylko jej pochodnymi. Energię słoneczną można wykorzystać do produkcji energii elektrycznej i do produkcji ciepłej wody, bezpośrednio poprzez zastosowanie specjalnych systemów do jej pozyskiwania i akumulowania.
Energia słoneczna może być przetwarzana w kolektorach wodnych i powietrznych w ciepło służce do: - ogrzewania mieszkań - pomieszczeń produkcyjnych, obiektów sportowych, szkół, ośrodków kultury- podgrzewania wody w gospodarstwach domowych, rolnych, basenach, zakładach przemysłowych- suszenia: ziarna zbóż, tytoniu, nasion, owoców, ziół, grzybów (kolektory powietrzne).
Energia słoneczna może być przekształcona w energię elektryczną w ogniwach fotowoltaicznych. Małe baterie słoneczne zasilają kalkulatory, zegarki, zabawki, radia czy nawet przenośne telewizory. Dużą uwagę przywiązuje się obecnie do wykorzystania ogniw fotowoltaicznych w systemach wolnostojących, montowanych na obszarach oddalonych od sieci elektrycznej. Takie rozwiązania stosuje się do zasilania urządzeń automatycznych takich jak: telefony awaryjne na autostradach, boje nawigacyjne, latarnie morskie, stacje meteorologiczne i telekomunikacyjne.
Bateriami słonecznymi zasilane są urządzenia pokładowe w satelitach telekomunikacyjnych, badawczych, wojskowych.
Ze wszystkich źródeł energii, energia słoneczna jest najbezpieczniejsza. W Polsce generalnie istnieją dobre warunki do wykorzystania energii promieniowania słonecznego przy dostosowaniu typu systemów i właściwości urządzeń wykorzystujących tę energię do charakteru, struktury i rozkładu w czasie promieniowania słonecznego. Największe szansę rozwoju w krótkim okresie mają technologie konwersji termicznej energii promieniowania słonecznego, oparte na wykorzystaniu kolektorów słonecznych.

energia wodnaENERGIA WODNA - czyli energia spadku wód jest to energia słoneczna (parowanie i skraplanie), której 0,4% zostaje przetworzone i skumulowane w postaci energii wodnej.
Energia wód jest pozyskiwana i przetwarzana na energię mechaniczną i elektryczną przy użyciu silników wodnych (turbin wodnych) i hydrogeneratorów w siłowniach wodnych (np. w młynach) oraz elektrowniach wodnych. Energia kinetyczna wody poru¬szając łopatki turbiny wprowadzające w ruch wirnik, przetwa¬rzana jest w energię mechaniczną. Turbiny obracając się z dużą prędkością napędzają generatory, które z kolei dokonują konwersji energii mechanicznej na energię elektryczną.
W zależności od spadku wód obecnie wykorzystywane są różne typy turbin: Kapłana, Francisa, Peltona, Bańki – Michella, Deriaza.
Energia elektryczna w elektrowniach wodnych, pomimo niewielkiego jeszcze udziału w ogólnej jej produkcji, stwarza wymierne korzyści dla ochrony środowiska. Rocznie pozwala zaoszczędzić tysiące ton węgla i sprawia, że środowisko nie jest obciążane wieloma szkodliwymi substancjami, takimi jak dwutlenek siarki, tlenek azotu, dwutlenek węgla, itd. Dzięki elektrowniom wodnym regulowane są biegi rzek i budowane są zbiorniki wodne przez co wyrównują się przepływy i zmniejsza ryzyko powodzi. Rzeki oczyszczane są z rumowiska, zwiększa się natlenianie, absorbcja, mineralizacja i fotosynteza wody oraz nierzadko stwarzane są nowe powierzchnie wodne idealne do wypoczynku i rekreacji.

 

Sposób wytwarzania, podział i rodzaj energii otrzymywanej z OZE

sposoby wytwarzania oze

Źródło: Tytko R., Urządzenia i systemy energetyki odnawialnej,  s. 27.

 

  •  SŁOWNICZEK  odnawialnych źródeł energii (polsko - angielski)

 

logo down

 Projekt realizowany na podstawie umowy ze Świętokrzyskim Biurem Rozwoju Regionalnego w Kielcach.

© 2023 Zespół Szkół Zawodowych Nr 2 w Starachowicach - Webmaster: Dariusz Leszczyszyn.
Free Joomla! templates by Engine Templates

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.